De Cabrinha Drifter, in productie sinds 2011, is een van de eerste specifieke kites om mee golf te rijden. Deze kite is het kindje van Cabrinha-oprichter en allround waterman Pete Cabrinha. Wat heeft de grote baas samen met de kitedesigner voor de nieuwe Drifter aangepast?

Op de kant

Cabrinha heeft niet stilgezeten voor 2017 en heeft veel gewerkt aan details en duurzaamheid van de kites. Zo hebben alle kites minder rekbaar touw gekregen in de bridle. Hierdoor stuurt de kite directer. En er is een dikkere draad gebruikt in de leading edge om de kite duurzamer te maken. Ook is gewerkt aan nieuwe ventielen en clips (Sprint System) waardoor de kite sneller vol – en leegloopt. De ventielen zijn met rubber omwikkeld, waardoor het er ook mooi en strak uitziet. Dus geen neopreen hoesje met stiksels meer.

Bij het oppompen kan de slang direct op de kite worden aangesloten op een Boston-ventiel. Handig is dat de slang kan worden vastgezet met een bajonetsluiting. Er is geen speciale adapter nodig. Hierdoor is er een groot gat verkregen waardoor je de kite snel oppompt. Het hele systeem wordt na het oppompen netjes afgeschermd door een kap die over het ventiel gaat. Deze zet je vast met klittenband. Met de clips kun je de struts dicht of open zetten.

Review Cabrinha Drifter

Vrij uniek is dat er twee instellingen op de kite zitten waarmee je de bridle iets naar voren of naar achteren kunt zetten op de leading edge. Hiermee kun je de kite instellen op onshore- of offshore-omstandigheden. In de offshore-setting, waarbij de kite wat verder in het windvenster zit, word je tijdens het golfrijden niet snel ‘over je tenen getrokken’. Bovendien geeft de offshore-instelling de Drifter betere jump- en upwind-eigenschappen, zodat je hem ook kunt inzetten als vlakwater freeride-kite. In de onshore-instelling blijft de kite wat meer achter in het windvenster zodat je niet bang hoeft te zijn dat de kite uit het windvenster vliegt en uit de lucht valt. Deze setting is geschikt voor de in Nederland vaak voorkomende onshore-omstandigheden. De 2017-Drifter heeft nieuw, minder rekbaar touw in de bridle gekregen, waardoor de kite directer stuurt.

Gebruikte materialen: Volae 2 Double Ripstop (exclusief voor Cabrinha ontwikkeld), dacron en kevlar-verstevigingen op kwetsbare stukken. Cabrinha maakt gebruik van een ‘Skeletal Frame’, hierbij worden in het frame meerdere lagen dacron en polyester vastgestikt en verlijmd. Stuurlijn-instellingen: drie op de lijnen van de bar (voor meer of minder power in de kite) en twee op de wingtip (voor meer of minder bardruk). De Drifter heeft twee bridle-instellingen op de leading edge (voor positie van de kite in het windvenster): De kite heeft verder twee pulleys en bumpers met padding. Er zitten geen latten in de trailing edge, maar wel extra stroken doek om klapperen tegen te gaan.

Review Cabrinha Drifter 2

De Dynamic Arc zorgt voor twee verschillende vormen van de kite. Eén ontstaat automatisch zodra je de kite oplaat (ideaal voor de kite in de lucht) en de ander zodra de kite in het water valt (ideaal voor waterstarten). Verkrijgbare kleuren: blauw/rood/grijs of oranje/geel/zwart.

De tas

De tas is oerdegelijk en comfortabel. De grote stevige rits van metaal (let op: kans op eroderen dus even opletten met zout water) gaat vrijwel over hele lengte van de tas, waardoor je de kite er makkelijk in en uit kunt doen. Er is zelfs nog ruimte voor je wetsuit en trapeze. De binnenkant heeft een waterproof coating. De schouderbanden met padding maken de tas comfortabel. Erg handige en zeer snelle opberging van de pomp door middel van elastiek en klittenband. Handig is ook het ruime vak aan de zijkant voor de bar en het voorvak (20×30 cm) aan de voorkant voor extra spul, zoals gereedschap. Heeft de mogelijkheid voor het dragen van een board en komt met een interne band om de kite vast te zetten en samen te drukken. De onderkant is van stevig (rubberachtige) materiaal en heeft een klein ventilatiegat.

Review Cabrinha Drifter 3

Op het water

De lichte bardruk valt meteen op tijdens het varen met de Drifter. Maar de kite reageert nog steeds vrij direct op stuurimpulsen en je voelt goed waar de kite zich bevindt tijdens tricks. De druk in bochten, bijvoorbeeld in een bottom turn, is gemiddeld tot hoog. Dus je kunt mooie krachtige bottumturns maken wanneer je de kite scherp instuurt. Wil je golfrijden zonder de kite in te sturen, dan kan dat natuurlijk ook. Zoals de naam van de kite al doet vermoeden: de Drifter drift bovengemiddeld goed en valt niet uit de lucht. Hij drift gewoon op het hetzelfde tempo met je mee.

Het loopen gaat gemakkelijk en gecontroleerd. Het is een snelle looper, maar ook prima geschikt voor een trage, uitgerekte megaloop als je van power en adrenaline houdt. Let wel op als de kite op offshore-afstelling staat, want na de loop lift ie wat minder snel. Op de onshore-modus lift de kite een stuk beter. Kortom: wil je vliegen en loopen, zet de kite op de onshore-setting. Je moet van de airtime niet heel veel voorstellen, maar voor een pure wavekite is het meer dan acceptabel. Er is wel wat wind nodig om de Drifter los te laten gaan, maar de high-end is uitstekend. De druk neemt toe, maar de kite blijft eenvoudig te hanteren. Dit komt ook door de lange depowerlijn waardoor de kite goed te depoweren is. De kite vaart niet moeilijk en is te gebruiken voor zowel beginners als vergevorderden die van het spelen in de golven houden.

Dit artikel is afkomstig uit de Access #5 van 2016. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van Kitesurfen word dan abonnee