Opgegroeid in Maui, Jesse Richman begon op negenjarige leeftijd met kitesurfen. Op zestienjarige leeftijd won hij zijn eerste stop in de KPWT. Nu, op 24-jarige leeftijd richt Jesse zich meer op het verleggen van de sport. ‘Mijn focus is meer gericht op grotere golven en grotere sprongen’.

Jesse Richman won in 2013 de Red Bull King of the Air. Het jaar daarop brak hij zijn been en scheurde zijn kniebanden af. Dit duurde maar liefst acht maanden om te herstellen. In 2017 was hij klaar om weer voor de titel te strijden, maar tijdens een tow-in liep hij een hersenschudding op waardoor het einde verhaal was voor deelname aan de Red Bull King of the Air 2017.

Jesse Richman's lifestyle

Bron: Naishkites

Blessures zijn misschien wel de reden dat Jesse beter is dan ooit. ‘Ik ging nooit naar de gym totdat ik naar de fysiotherapeut moest. Ik vond het leuk om mijn progressie te zien, dat werkte als een stimulans.’

In 2015 begon Jesse fulltime te trainen met zijn fysiotherapeut Samantha Campbell. ‘Ik train om beter te kunnen varen, niet om fit te blijven. Je start met denken hoe radicaal het kan zijn, vanuit dat oogpunt worden mijn trainingen gemaakt.’

Jesse Richman's lifestyle 2

Bron: Amanda Emmes WSJ

De workout

In Maui traint Jesse zes dagen per week tussen de 60 en 90 minuten per training. Dit gebeurd op het strand of in de Deep Relief Peak Performance Athletic Training Center. De training begint met het oprekken van de spieren waarna hij een uur traint, weer strekt, gevolgd door een proteïne shake en als afsluiter een ijsbad voor spierherstel.

De rug, heupen en enkels vangen de meeste kracht op tijdens landingen van big air sprongen. Jesse traint deze impact met de ‘lateral box jump’ oefening. ‘Doordat ik kite met veel wind komen er grote krachten op mijn lichaam. Landingen zijn cruciaal, daarom probeer ik mijn lichaam zo goed mogelijk te trainen.’

Jesse Richman's lifestyle 3

Bron: Amanda Emmes WSJ

Jesse traint ook om bewust te zijn van zijn lichaamspositie. Dit doet hij door ballen te vangen en te gooien van verschillende groottes en gewicht, terwijl hij balanceert op één been op een bewegende ondergrond. Samen met Samantha Campbell traint Jesse niet alleen fysiek maar ook mentaal. Eerst doen ze een circuittraining om hem fysiek uit te putten om daarna met bijvoorbeeld rekensommen de geest te prikkelen. ‘Als hij een fout maakt, leert hij ervan om het los te laten en zich compleet te focussen op de volgende vraag.’

Het Dieet

Jesse Richman heeft een dieet wat veel proteïne en weinig koolhydraten bevat. Hij krijgt al zijn voeding binnen verdeeld over vijf maaltijden. ‘s Ochtend start hij met eieren en koffie. Twee uur later yoghurt met granola en de lunch is vaak een wrap of burrito. Na de lunch neemt Jesse een smoothie gevolgd door groentes en magere eiwitten.

Wanneer Jesse aan het reizen is probeert hij zich zo veel mogelijk aan te passen aan de lokale cultuur. ‘Ik wil niet mijn routine aan andere mensen opleggen. In Argentinië, eten ze warm om 23.00, dus neem ik een snack om 21.00.’

Kosten en Gear

Jesse schat dat hij 70 boards en 50 kites heeft. ‘Ik heb een ‘relatie’ met mijn spullen. Kites hebben een eigen personaliteit. Daarnaast heb ik heb een board voor alle condities’. Jesse Richman wordt gesponsord door Naish en Ride Engine en test elk jaar het nieuwste materiaal.

Wil je niks meer missen op het gebied van Kitesurfen word dan abonnee