Toen ik vorig jaar onze Nederlandse kampioene Jalou Langeree een keer serieus in de golven zag rippen liet ze zien dat ze niet alleen in de freestylediscipline domineert. Golfrijden is een discipline binnen de kitesport die op dit moment snel groeit. Steeds vaker hoor ik ook mensen om mij heen die het graag eens willen proberen of het al een keer gedaan hebben en dit zo leuk vonden dat ze het zeker vaker gaan doen. Vergeleken met andere disciplines is het redelijke laagdrempelig om mee te beginnen. Tijd om eens wat tijd te besteden aan de basics van het golfrijden. Omdat we het tijdens deze basics echt simpel willen houden volgen we Jalou alleen bij de twee belangrijkste en eenvoudigste manieren om te wisselen van je richting. Deze twee manieren noemen we jibe (gijpen) en tack (overstag).

Tekst en beeld: Ydwer van der Heide
Rijder: Jalou Langeree

Voordat je echt de golven gaat trotseren, is het belangrijk dat je goed heen en weer kunt varen. En om heen en weer te kunnen varen moet je om kunnen draaien. Waar je met een twintip twee kanten op kunt varen, rijd je golven vooral met een directional. Het betekent, dat je een voorkant (nose) en een achterkant (tail) hebt. De volgende series zijn zo gefotografeerd dat Jalou van links naar rechts komt aanvaren. Ze gebruikt straps op haar board, maar de oefeningen zijn ook prima strapless te doen.

BASIC 01: JIBE

De jibe is een manier van draaien waarbij je downwind (met de wind mee) een bocht maakt om vervolgens de andere kant op te varen. Met de jibe draai je in een vloeiende beweging waarbij je weinig snelheid verliest.

  1. Kom met constante snelheid aanvaren en zet je achterste voet voor je achterste voetband. Het board ligt daardoor iets vlakker op het water. Hierdoor houd je meer snelheid.
  2. Om de jibe in te zetten stuur je de kite naar de tegenovergestelde richting van waar je naartoe aan het varen bent.
  3. Buig je knieën voor meer stabiliteit en verplaats je lichaamsgewicht naar je teenzijde, om vervolgens een wijde bocht (downwind) in te zetten. Probeer je kite na de bocht en voor het overstappen op ongeveer tien tot elf uur te houden zodat je een beetje steun hebt aan de kite als je gaat overstappen.
  4. Als je door de bocht heen bent zet je de achterste voet naast de voorste voet. Omdat er nu een beetje kracht in je kite zit en je een beetje snelheid hebt sta je veel stabieler en val je niet meteen van je board.
  5. Schuif nu je voorste voet die nog in de binding staat uit de binding en plaats hem voor je achterste voetband.
  6. Zet nu je nieuwe voorste voet weer in de binding. Je achterste voet kan je ook in de binding zetten, maar dit hoeft niet (zie de tip). Als je dit wel wilt doen, doe dit dan nadat je de voorste voet in de voetband hebt gezet. Doe je dit niet, dan zal je merken dat er te veel druk op de tail van je board komt, met als gevolg dat je stil komt te staan op het moment dat je je voorste voet in de binding probeert te zetten.

122

333

456

WAT GAAT ER VAAK FOUT

Zet je eerst de bocht in en stuur je daarna de kite naar de andere kant, dan zul je merken dat je kite niet goed wil sturen, omdat er geen druk in zit. Zet je na het insturen van de kite te laat je bocht in, dan vliegt je kite naar de rand van het windvenster en kom je stil te staan. Het weten wanneer je na het insturen van je kite de bocht in moet zetten, dat is een kwestie van leren timen. Als je de kite te hard terugstuurt word je over het board getrokken. Probeer hier een goede middenweg in te vinden. De ene kite is explosiever dan de andere, de explosieve variant zal tijdens zulke momenten moeilijker te controleren zijn. Ook kan het afhankelijk zijn van de windkracht en de vlagen.Soms zet je de jibe met teveel snelheid in waardoor je je evenwicht verliest en het board hard onder je benen voor je uit schiet.

HANDIGE TIPS

Jalou geeft aan dat ze haar achterste voet eigenlijk alleen in de voetband zet wanneer ze een golf pakt. Met je achterste voet voor de voetband kun je makkelijker hoogte lopen. Omdat je minder druk op de achterkant geeft ligt je board vlakker in het water en planeert hij makkelijker. Kijk altijd in de richting waar je naartoe wilt varen. Kijk vooral niet naar je voeten, je verliest dan al snel je balans.