Toen ik vorig jaar onze Nederlandse kampioene Jalou Langeree een keer serieus in de golven zag rippen liet ze zien dat ze niet alleen in de freestylediscipline domineert. Golfrijden is een discipline binnen de kitesport die op dit moment snel groeit. Steeds vaker hoor ik ook mensen om mij heen die het graag eens willen proberen of het al een keer gedaan hebben en dit zo leuk vonden dat ze het zeker vaker gaan doen. Vergeleken met andere disciplines is het redelijke laagdrempelig om mee te beginnen. Tijd om eens wat tijd te besteden aan de basics van het golfrijden. Omdat we het tijdens deze basics echt simpel willen houden volgen we Jalou alleen bij de twee belangrijkste en eenvoudigste manieren om te wisselen van je richting. Deze twee manieren noemen we jibe (gijpen) en tack (overstag).

Tekst en beeld: Ydwer van der Heide
Rijder: Jalou Langeree

Voordat je echt de golven gaat trotseren, is het belangrijk dat je goed heen en weer kunt varen. En om heen en weer te kunnen varen moet je om kunnen draaien. Waar je met een twintip twee kanten op kunt varen, rijd je golven vooral met een directional. Het betekent, dat je een voorkant (nose) en een achterkant (tail) hebt. De volgende series zijn zo gefotografeerd dat Jalou van links naar rechts komt aanvaren. Ze gebruikt straps op haar board, maar de oefeningen zijn ook prima strapless te doen.

BASIC 02: TACK

De tack is een manier van draaien waarbij je hard upwind (tegen de wind in) aankant om vervolgens de andere kant op te varen. De tack heeft als voordeel dat je minder hoogte aan de wind verliest en dus eerder upwind bent, zodat je weer lekker een golf kunt pakken.

  1. Kom met redelijke snelheid halve wind aanvaren en plaats je achterste voet voor de achterste voetband (als je dit nog niet gedaan hebt). Zoek een vlak stuk uit om je tack in te zetten.
  2. Stuur je board zo hard als je kan tegen de wind in door druk te geven op de rail aan de hielzijde en je achterste voet.
  3. Breng de kite boven je door deze geleidelijk van één naar elf uur te sturen zodat je een beetje gelift wordt. Zorg ervoor dat je druk in je bar houdt zodat je stabiliteit en houvast hebt. Je kunt dan wat makkelijker overstappen.
  4. Op het moment dat je gelift wordt trek je je voorste voet uit de voetband en zet je deze vlak achter de strap. Probeer via je voorste voet contact te houden met je board en deze onder je door te trekken en in de nieuwe vaarrichting te duwen. Vanaf dit punt moet alles in een keer op hetzelfde moment.
  5. Je draait nu met je lichaam in de tegenovergestelde richting van je board en plaatst je achterste voet voor je voorste voetband. Tegelijkertijd zet je de voorste voet voor de achterste voetband, waarmee je in je nieuwe vaarpositie komt te staan.
  6. Stuur je kite weer in en vaar een beetje downwind om snelheid op te bouwen. Vaar weg en plaats je nieuwe voorste voet in de voetband.

123

445

566

WAT GAAT ER VAAK FOUT

Soms kom je te hard aanvaren waardoor je bij het terugsturen van de kite van het board getild wordt. Wanneer je de kite te hard de andere kant op instuurt vlieg je eveneens van je board.Teveel druk op je achterste voet bij het insturen van je board tegen de wind in zorgt dat je achterover valt en dat je board van je weg schiet.Stuur je board ver genoeg tegen de wind in, anders kun je met je voorste voet het board niet onder je door trekken.Als je na het overstappen de kite niet voldoende snel en hard instuurt, kom je stil te staan, zodat je zinkt en niet verder kunt varen.

HANDIGE TIPS

Kijk altijd in de richting waar je naartoe wilt varen, nooit naar je voeten. Doe het overstappen snel, hou het simpel en denk er niet te veel bij na.Om de beweging bij punt twee te versnellen kun je met je achterste voet je board weg sliden zodat je punt sneller tegen de wind in komt te liggen. Meer wind geeft vaak wat meer stabiliteit aan de bar. Het maakt overstappen makkelijker. Het gevaar dat je sneller van je board wordt getrokken omdat je te hard instuurt of te snel gaat is daarentegen ook groter. Bij het aankanten tegen de wind in kun je het beste iets door je knieën. Voor meer stabiliteit strek je bij het overstappen je benen weer iets.Ook op het vlakke binnenwater kun je bovenstaande basic makkelijk oefenen. Zo kun je goed voorbereid de zee opgaan.