De eerste tube van Peter Lynn
Op Scheveningen heb ik de ontwerpers er vaak mee zien vliegeren: de Peter Lynn tubekite. Ik mocht zelfs een aantal keer met een prototype vliegeren, maar varen had ik er nog niet mee gedaan. Het wachten was op het moment dat de teamrijders en ontwerpers de vlieger af hadden om in productie te laten gaan. En dat was sneller dan ik had verwacht.

Niet één maar twee kites gelanceerd
Eigenlijk zijn er niet één, maar twee tubekites gelanceerd door Peter Lynn. De Fury is de high end kite van Peter Lynn voor de veeleisende racer, freerider en golfrijder. Die kite reviewen we in het volgende nummer. De Escape is de eerste tubekite van Peter Lynn die we in handen krijgen. Het is een allround kite met een gemiddeld aspect ratio en vier struts. Een vlieger ontworpen voor gebruiksgemak en toegankelijkheid met het vermogen de rijder naar een nieuw niveau te brengen wat de stijl ook is die je nastreeft.

Escape naar Zuid-Afrika
Ik ga op reis en neem mee: in ieder geval niet teveel kilo’s. Mijn cameraspullen nemen al genoeg gewicht in en dus kan ik niet teveel vliegers meenemen. Ik kies ervoor om een Peter Lynn 9m in te pakken voor de trip naar de Kaap. Een kite om mee te golfrijden en te freeriden. Het komt allemaal zonder problemen door de douane en aangekomen op het strand is door de onepump de kite snel in zijn vorm. Ik heb wel eens een eerste lichting tubekites van een merk gehad waarbij ik ze meteen retour afzender kon sturen, maar deze Peter Lynn ziet er gewoon goed afgewerkt uit. Als ik na mijn reis bij zeilmaker Farla in Den Haag langs ga, spreekt ook een medewerker zijn complimenten uit over de manier waarop  deze vlieger in elkaar steekt. De kite is verstevigd op de plekken waar de meeste spanning is te verwachten. Maar hoe vaart het?

Groot bereik, veel plezier
Normaal gesproken is de wind ten noorden van Kaapstad in de namiddag hard, snoeihard. Een vijfje is dan geen overbodige luxe. Maar dit seizoen was de wind minder hard dan normaal. Goed nieuws dus voor de negen meter, want die kon nu bijna elke winderige dag uit de tas. Allereerst valt tijdens het varen op dat de vlieger een groot bereik heeft. De depowerstroke is flink en je kan veel druk lozen door de bar van je af te duwen. Een tweede punt wat opviel is dat de kite niet veel bardruk heeft, maar genoeg om de kite te voelen. Bij het golfrijden op de spot vliegt de kite in combinatie met een surfboard scherp aan de wind. Als ik het surfboard omruil voor een twintip schrik ik even als de bar wordt aangetrokken. Ik krijg nog een extra lift die ik niet in dat laatste stukje depowerkoord had verwacht. Een aangename verassing!

Conclusie
Het is spannend als een nieuw merk met tubekites op de markt komt. Nu is Peter Lynn een gevestigde naam in de kiteboardwereld, maar dat maakt de druk voor het merk alleen maar groter om met een goed product te komen. De Peter Lynn Escape doet de hooggespannen verwachtingen eer aan door een makkelijk toegankelijke vlieger te zijn met allround kwaliteiten. De vlieger is niet zo snel als zijn broer de Peter Lynn Fury, die we in de volgende editie onder de loep nemen. Maar daardoor is de Peter Lynn Escape des te toegankelijk.

Door: Stefan van der Kamp