Na een lang ontwerpproces met vele prototypes, nieuwe ideeën en de ontwikkeling van eigen CAD soft- ware zijn ze er bij Ozone over uit: De nieuwe Edge is af. Dit nieuwste model van Ozone’s populaire race- en freeride kite heeft flexibele wingtips, efficiënter geplaatste struts en daardoor een cleaner profiel. Met het nieuwe profiel zou de Egde sneller van vorm veranderen en daarmee sneller op stuurinput reageren. Daan Groot heeft deze achtste generatie Ozone Edge inmiddels al een tijdje in bezit en deelt zijn ervaringen. Ozone heeft de kitetassen flink onder handen genomen. De tas is strakker en hoekiger vormgegeven. De tas valt klein uit en bespaart veel ruimte in de auto. De schouderbanden zijn comfortabel, de kite glijdt er dankzij de grote rits gemakkelijk in en de bar gaat bij de kite in het hoofdvak. Met de straps kun je de tas nog compacter maken of een board op de tas bevestigen.

Ozone edge 2

De bar

De Water Contact bar van Ozone is licht, slank en heeft soft bar ends aan weerszijden. De bar is leverbaar in vier verschillende maten (38, 45, 50, en 55 cm) en is niet in lengte verstelbaar. Aan de stuurlijnen zijn balletjes bevestigd waaraan je kunt trekken om de kite te relaunchen. Het depowerkoord heeft een kunststof coating waardoor je nauwelijks last van slijtage zult hebben. Boven de bar zit een clamcleat voorzien van neopreen omhulsel met magneet. Hiermee kan je een slingerend depowerkoord probleemloos vastzetten. De bar heeft een strak design en voelt stevig aan.

Quickrelease

De Water Contact Bar is voorzien van Ozones nieuwe Megatron quickrelease-systeem en is voorzien van een push away quickrelease. Een grote rode knop met pijlen laten geen twijfel bestaan over de manier waarop je de safety moet trekken. De vertrouwde swivel is gebleven en zorgt dat je na die backroll transition de powerlijnen handmatig terug kunt draaien. De Edge is voorzien van een groot gecombineerd inflate-deflate-ventiel, waardoor het oppompen van je kite snel gebeurd is en je in no time op het water staat.

Vaareigenschappen

Het oudere stuurgevoel, van de eerdere edities Ozone Edges, vergeleken we vaak met Duitse auto’s: strak, correct en weinig spannend. Vroeger zelfs een tikje harkerig. Het stuurgevoel van de nieuwe Ozone Edge is bijna een stijlbreuk te noemen: in vergelijking met vorige edities. Super soepel, lichtvoetig en ontzettend speels. De stuursnelheid heeft overduidelijk een flinke upgrade gekregen. Als je je puur op golfrijden richt, kun je beter kiezen voor de Ozone Reo, een echte wave kite. Voor de rest van de kiters is de Edge is toegankelijker dan ooit, met performance en handeling hand in hand op heel hoog niveau.

Veel merken stappen over op het beproefde dubbel ripstop Polyester, een doekweving waarbij het kenmerkende vierkantjespatroon niet ontstaat door een dikkere draad, maar een dikkere draden. Volgens de beloftes duurzamer voor de shape en beter bestand tegen doorscheuren. Voor een merk als Ozone, dat sterk leunt op de sterkte van het polyester in z’n kite ontwerp, een grote stap voorwaarts.Veel merken versterken hun kites met latten, dacron, kunstof patches en aramide. De wedstrijdresultaten van Ozone bewijzen echter, dat slim materiaalgebruik en ontwerpkeuzes vaak een beter vliegende kite opleveren. Door het dubbelripstof – dat stijver is aan het ontwerp toe te voegen, zou dit voor Ozone nog weleens een grotere stap vooruit kunnen zijn, dan bij andere merken. Zijn kites met dubbel ripstop vanaf nu onverwoestbaar? Nee, helaas nog lang niet. Het is slimme optimalisatie binnen de beperkte marges die het gewicht van een kite geeft.

Ozone edge 3

De Edge doet zijn naam absoluut eer aan, als een kite die het randje van het windvenster opzoekt. Wanneer je andere kiters ziet worstelen om upwind te varen, zul je verbaasd zijn over het absurde gemak waarmee jij hoogte loopt. Wij hebben tot nog toe geen tubekite gevaren met zo’n indrukwekkende upwind-kwaliteit als de Ozone Edge. Alleen een foilkite gaat beter upwind. In low-wind condities geldt: heb je genoeg druk om te varen, dan heb je genoeg druk om hoogte te lopen. Voor de zwaardere kiters (95kg+) geldt: jij kunt met een Ozone Edge 11m2 varen, als anderen met een reguliere 11m2 varen. Dit brengt je veel vaarplezier, omdat je dan niet met een grote, inefficiëntere, 14 meter vaart. Op de dagen dat je ‘overpowered’ vaart, geldt: na elke zeer hoge en lange sprong, ben je met een rak weer terug, voor de volgende sprong met paraglider-achtige hangtime.

Dit artikel is afkomstig uit de Access #1 van 2016. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van Kitesurfen word dan abonnee