De grote trapezehype van dit moment: hardshell-trapezes. Na het succes van de custom trapezes van Ride Engine hebben veel accessoire-merken het licht gezien. Hardshells ondersteunen beter en laten dankzij hun kleinere omvang meer bewegingsvrijheid over. Voor Access testen we het nieuwste product in deze categorie, de kersverse Majestic X van Mystic.

De Majestic kennen we al jaren als een van de meest betrouwbare, comfortabele maar tevens ook bulky trapezes. De verrassing is daarom ook groot dat juist deze trapeze in drooggetrainde spierbalversie als Majestic X gelanceerd wordt.

Een eerste kennismaking met de X leert ons dat deze trapeze nauwelijks met de ‘oude’ Majestic te vergelijken is. De X heeft een veel kleiner profiel, minder vulling en bovenal: een keiharde schaal. En dankzij die schaal valt de Majestic X eigenlijk maar met weinig trapezes te vergelijken. In de shops vind je momenteel meerdere harnassen die als hardshell aangemerkt worden (zoals de Brunotti Smartshell, ION Team en Prolimit Vapor) terwijl deze een vouwbare (uit PU vervaardigde) backplate hebben, maar plaatselijk stijf zijn en eigenlijk geen hardshell genoemd zouden moeten worden. Er lijkt een tweedeling te ontstaan tussen enerzijds deze plaatselijk verstevigde trapezes en anderzijds de knalharde schalen van Mystic, Ride Engine en DaKine. Het grote verschil tussen deze typen hardshell wordt bepaald door de stijfheid van het frame: in een met PU verstevigde trapeze trekt deze alsnog strak om je lichaam, bij de ‘harde’ hardshell buigt er niets mee en kun je de trapeze alleen aansnoeren door de barpad met de webbing strakker op je lichaam te trekken.

Terug naar de Majestic X. Op het oog is het een stijlvolle en degelijke trapeze, het cleane design kent weinig poespas en de details die er wél op zitten verwijzen naar functionaliteiten bij dit harnas. Zo valt de backplate natuurlijk direct op, een lichte carbon plaat die in een soort c-vorm rondom je middel past. Het is tof dat Mystic deze plate niet af heeft gedekt met een stofje of print, want je ziet hier tot in detail hoe de carbonvezels gevlochten zijn. Enige research vertelt ons dat dit carbon niet met een epoxyhars gelijmd is, maar dat Mystic deze plate gelamineerd heeft met een thermoplastisch composiet: een hars die onder hoge temperaturen te hermodelleren is. Om de trapeze lokaal stijver te maken of juist meer te laten flexen is het thermoplastisch composiet opnieuw verwarmd en verstevigd met een extra laag carbonvezels. Aan de binnenzijde is de harde plate in de rug afgewerkt met een zacht (vrij standaard) EVA-schuimkussen en op de flanken is een anti-slipmat bevestigd die moet voorkomen dat de trapeze rond je middel schuift. Een strak weggewerkte key pocket en het standaard meegeleverde mesje maken de trapeze af.

Het aantrekken benauwd in eerste instantie een beetje. Psychisch dan, want hoewel deze stijve trapeze niet knelt moet ik echt wennen aan het feit dat deze om mijn taille en in de holte van mijn rug zo nauw aansluit.
In tegenstelling tot een Ride Engine trapeze die de holling van je rug met de vorm van de harde schaal gebogen houdt, is de Majestic X slechts licht gebogen en kan ik ook gemakkelijk naar voren buigen zonder de bolling van de backplate in mijn rug te voelen. Omdat ik al tijden sta te popelen om eens een trapeze met surf rope in plaats van een trapezehaak te proberen, vaar ik de Majestic X vandaag in de golven. De vernieuwde Clickerbar 4.0 sluit eenvoudig en ziet er simpel uit. De sluiting is groter en hoewel ik deze versie persoonlijk
niet de mooiste vind, hoef je niet langer te priegelen om hem open te krijgen. Het is even wennen dat je met een surf rope niet meer inhaakt zoals we dat al jaren gewend zijn. Hierbij open je de chickenloop om deze door de ring te voeren en vervolgens opnieuw te sluiten. Tijdens het varen blijft de trapeze goed zitten. Het benauwde gevoel is op het water direct weg en waar ik van andere wavesessies gewend ben dat mijn trapeze om mijn middel met mijn vlieger meedraait, blijft de X stevig zitten en zorgt de ring op het surf rope dat zowel ik als de vlieger vrij kunnen draaien.

Aanvankelijk vroeg ik me af of de smallere webbing (zeker in tegenstelling tot de brede banden die Mystic op andere trapezes toepast) niet los zou slippen, maar dat blijkt na een lange downwinder niet het geval.

Aan het einde van mijn sessie moet ik concluderen dat ik nog best een paar uur langer met deze trapeze had willen varen. Ondanks dat het profiel veel lager is dan wat ik gewend ben blijft dit harnas goed zitten en ik heb
geen drukpunten gevoeld. Omdat het overgangspunt tussen de trapeze en de kite dicht op mijn lijf zat vond ik het een heerlijke combinatie om met een stevige ondersteuning goed vast te zitten terwijl die ring waaraan
mijn chickenloop zat vrij kon bewegen. Of het met een normale, gefixeerde trapezehaak net zo fijn is om te varen met een trapeze die niet meedraait ga ik tijdens mijn volgende sessie graag ervaren.

Prijs: €399,-
Meer info: www.mysticboarding.com


Deze review komt uit Access #3 van 2017, wil je meer reviews lezen? Bestel ‘m dan nu in de SOUL Webshop of download ‘m in de SOUL Kiosk app.  Met een abonnement op Access Kiteboard Magazine  ontvang je de nieuwste edities als eerste in de bus!