Voor Zuid-afrika koos ik de Kontact
Kaapstad, Zuid-Afrika. Verhalen van bakken rond de vier meter in mijn achterhoofd en de grootheidswaan dat ik die wel zou gaan bevaren. Ik had een testboard aangevraagd die de condities aan zou moeten kunnen. Omdat ik met grote rollers die over de gehele linie breken niet van plan ben om zonder voetbanden te varen wilde ik een board met een slanke neus en een niet al te brede taille om golven op snelheid te kunnen bevaren. Het werd de smalle racer Kontact van North.

Kontact van Solbach
De Kontact is het board van North uit de golfsurfboardlijn geshaped door Sky Solbach. Bestemd voor grote, krachtige golven of choppy water en hoge windsnelheden. Het board is lang, smal en heeft een scherpe rail om bochten op snelheid te kunnen nemen. De Kontact is ontworpen om met meer snelheid te varen dan je op een regulier surfboard zou kunnen. Een board dat in het plaatje past van een trip Zuid-Afrika. Harde wind en hoge golven, dus varen met veel snelheid.

Op huizenjacht
Omdat de golven niet meteen tot huizenhoge proporties waren opgestuwd had ik alle tijd om te wennen aan straps. In Nederland zijn de golven naar mijn mening bijna nooit zodanig hoog dat het nodig is om straps op te schroeven. Het is dan ook zeker in het begin erg wennen om mijn voeten op een vaste plek te hebben. Het voordeel is dat ik mijn topturns met meer kracht en op voorheen onmogelijke plekken kan inzetten. Maar het voelt als fietsen met zijwieltjes.

Toch verandert dit inzicht in de vroege ochtend van de 9e februari. Toprijders van Cabrinha, North en rrD gaan in Haakgat los in de vier meter bakken en op een enkele uitzondering na hebben ze allemaal voetbanden op de boards. Als ik op een andere dag op Haakgat aankom durf ik mede dankzij de voetbanden op duizelingwekkende snelheid door de kritische zones te duiken, zonder dat het board plotseling ontspoort. Op deze snelheid golven pakken is blind kunnen vertrouwen in goed functionerend materiaal, hetgeen de Kontact mij kon bieden. Dankzij de voetbanden ben ik zekerder in het nemen van cruciale bottomturns en spanningverhogende topturns. Toch schroef ik bij het afnemen van de groundswellhoogte de voetbanden weer los. Het blijven zijwieltjes, maar wel zijwieltjes die meer golven haalbaar maken.

Door: Stefan van der Kamp