Begin je net met kiten, wil je wel je eigen setje maar groeit het geld je niet aan de boom? Ga dan voor tweedehands kites. Met een kite of boardje van vorig seizoen vaar je vaak net zo goed en ben je soms wel de helft goedkoper uit. Maar hoe en waar tik je nou een leuk en vooral veilig tweedehands setje op de kop?

door_Merle Claus

DE DUNNE SCHEIDSLIJN TUSSEN GOEDKOOP EN DUURKOOP

 

Wat zoek je?

Het is prettig om in de gigantische zee van aanbod een beetje te weten waar je naar zoekt. Bedenk eerst wat voor type kite je wilt: een Hybrid, Bow of (delta) C-kite. In principe zijn Bow kites geschikter voor beginners, omdat ze veel depower en een grote windrange hebben (ze zijn vaarbaar bij verschillende windsterktes). Ook zijn ze vrij makkelijk te herstarten en vergevingsgezind bij foutjes.

160512_NKB_Banner_NL_615x85Hybrids zijn crossovers tussen Bow en C-kites. Een beetje afhankelijk van het soort Hybrid (de één neigt meer naar een Bow en de ander meer naar een C-kite) kun je hier als beginner ook prima mee varen. De C-kite is voor beginners wat trickier, aangezien deze agressiever stuurt en meer grunt heeft (constante trekkracht, ook in minder sterke windzones). Het blijft een kwestie van uitproberen, maar je wordt al heel wat wijzer via internet en door anderen te vragen waar zij mee varen, en waarom.

Niet te oud

Kitesurfen blijft een extreme sport met een gevaarlijk randje, maar sinds een aantal jaar worden er bijna geen slechte of onveilige kites meer gemaakt. Natuurlijk sleutelen de merken ieder jaar weer aan specifieke eigenschappen, comfort en duurzaamheid, maar van echte revolutionaire veranderingen op het gebied van veiligheid is daarbij nauwelijks sprake. Bij oudere kites, die van voor 2008, is dat een ander verhaal. Deze hebben veel minder depower en zijn een stuk lastiger te herstarten op het water. Daarom kun je, zeker als beginner, beter voor een wat nieuwere kite gaan. Bij de aanschaf van een tweedehands board heb je gelukkig niet met het veiligheidsaspect te maken. Met name het comfort van pads en straps is de laatste jaren verbeterd, maar op je board kun je zeker bezuinigen. Als je van plan bent op wakeboardbindingen te gaan varen, google dan van tevoren of de inserts van het board dat je op het oog hebt sterk genoeg zijn. Niet alle boards kunnen de kracht die bindingen op je inserts uitoefenen aan.

Waar moet je kopen?

Voor je marktplaats afstruint, is het aan te raden eerst te kijken naar het tweedehands aanbod van kiteshops. Het voordeel van het kopen in een winkel is dat je er vaak professioneler advies en garantie krijgt. Meestal bieden ze kites, boards en barren los aan, maar hebben ze ook voordelige combipakketten. Ondanks dat winkels je meestal geen slechte spullen zullen aansmeren, kan het geen kwaad toch kritisch te blijven. Stel vragen en bekijk het materiaal goed.

Access_Abonnee

Je materiaal van een particulier kopen kan uiteraard ook, maar wees in dat geval wel extra alert aangezien je niet weet wat en van wie je koopt. Laat een kite van een particulier in ieder geval nooit opsturen zonder dat je hem gezien hebt, er bestaat een reëel gevaar dat de kite in een andere staat dan was afgesproken (of nooit) aan komt.

Waar moet je op letten?

Leading edge & struts

Als je een kite koopt van iemand die je niet kent, spreek dan af op het strand. Pomp de vlieger op en wacht een half uurtje om zeker te weten dat hij niet lek is. Je zult niet de eerste zijn die een kite koopt die er op het eerste gezicht goed uit ziet, maar uiteindelijk lek blijkt. Neem je eigen pomp mee, voor het geval de verkoper dat niet doet.

Het doek

Inspecteer de vlieger op beschadigingen en reparaties. Een gerepareerde kite hoeft geen slechte kite te zijn. Kijk of het doek op de plek van de reparatie netjes tegen elkaar aan zit en of de stiksels er goed uit zien. Een (nette) reparatie is geen ramp, maar doet een kite wel in waarde dalen. Wanneer je tijdens inspectie beschadigingen ziet, wijs de verkoper daar dan op. Samen kun je op een lagere prijs uit komen, of je kunt afspreken om de kite na reparatie nog eens te komen bekijken.

Op de vraag hoeveel er met een kite is gevaren, krijg je waarschijnlijk geen al te eerlijk antwoord. Bekijk dit liever zelf. Als het doek dun en verkleurd is, is de kite waarschijnlijk intensief gebruikt. Een nieuwe kite heeft een stug, knisperend doek. Wie veel met een kite vaart, maar deze niet dagenlang in de wind op het strand laat liggen beschikt over een kite die naar alle waarschijnlijkheid in betere staat verkeert dan een kite die weinig gevaren is, maar weken in de Braziliaanse zon heeft mogen bakken. Hecht daarom niet te veel waarde aan het aantal sessies die de vorige eigenaar heeft mogen beleven, maar beoordeel zelf in hoeverre de kite daar onder te lijden heeft gehad.

Katrollen en bridles

Wanneer je geïnteresseerd bent in een zogeheten Bow- of Hybride kite, dan is de kans groot dat de kite voorzien is van bridles. Bridles zijn korte lijnen, bevestigd aan de kite, voorzien van een katrol. Deze katrollen zorgen er voor dat wanneer jij stuurt of de bar van je af duwt, de kite op een vloeiende manier van vorm verandert. Deze katrollen kunnen echter ook veel slijtage veroorzaken op het touw waarover ze rollen, dus controleer de staat van de bridles om knappende lijnen te voorkomen.

Bar en lijnen

Vraag expliciet of bar en lijnen bij de vraagprijs inbegrepen zijn. Koop bij voorkeur een kite inclusief bar en lijnen, omdat een kite vaak het beste vliegt met zijn bijpassende bar en lijnen. Wanneer je een losse (nieuwe) bar moet kopen is deze vaak een stuk duurder dan wanneer je een kite compleet koopt. Loop de bar en lijnen goed na. Vertonen ze sporen van slijtage? Slijtplekken op de bar kunnen de grip aantasten, wat nog geen probleem hoeft te zijn, maar knoopjes of versleten lijnen zijn gewoon levensgevaarlijk. Knoopjes verzwakken de sterkte van de lijn in zo’n mate, dat je beter meteen een nieuwe lijnenset kunt kopen. Mochten de lijnen van de bar niet meer allemaal precies even lang zijn, maar dat ooit wel zijn geweest, bespreek dan de opties met de verkoper. Wanneer iemand langdurig truukjes alleen op links of rechts heeft uitgevoerd rekken de lijnen hier van op, met als resultaat dat de kite van zichzelf iets meer naar links of rechts zal sturen. Dit is op zich niet gevaarlijk, maar laat de bar wel in waarde dalen.

Safety

Een ander belangrijk aspect is het safety-systeem van de kite, oftewel de quick-release. Mocht je in het water de controle over je kite verliezen, dan kun je hiermee in één ruk alle power uit je kite trekken. Een goed functionerend safety-systeem is essentieel op het water en zeker bij een gebruikte kite is het noodzakelijk om te testen of de safety wel goed werkt. Laat de verkoper nu je de safety getrokken hebt ook meteen demonstreren hoe je deze weer in elkaar zet, dat scheelt je thuis weer puzzelen.

Als de kite goed opgepompt blijft, het doek, de bridles, de bar en de lijnen er goed uitzien én de de safety naar behoren werkt, rest je alleen nog om de pigtails even na te gaan, aangezien die ook veel zeggen over de staat van de kite. Versleten of uitgerekte pigtails? Je raadt het al: je hebt te maken met een oude kite.

Wanneer moet je kopen?

In principe worden er het hele jaar door kites aangeboden en verkocht, maar is het handig om vanaf september de tweedehands markt extra goed in de gaten te houden. Dan komen de grote merken namelijk met hun nieuwe materiaal en willen de pro’s, van hun ‘oude’ materiaal af.

Merken mixen

Met één kite ben je er vaak nog niet want bij een zeven meter kite wil je natuurlijk ook een negen en een elf. En bij elke kite moet je ook weer een bar hebben. Soms zijn bar en lijnen compatibel met kites van andere merken maar vaak ook niet. Mix niet zomaar onderdelen van verschillende merken met elkaar, zoek eerst uit of deze wel samen gaan. Neem uitspraken op fora over dit onderwerp niet klakkeloos over, doe hierover liever navraag bij een kiteshop.

Het is misschien een flinke klus, maar het loont de moeite om je goed te verdiepen in het beschikbare materiaal… Een beetje willen beknibbelen is prima, maar blijf wel realistisch. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het meestal ook. Zelfs tweedehands blijft een kite een flinke investering. Maar laten we eerlijk zijn, dat is het toch ook meer dan waard?

Dit artikel is afkomstig uit Access #2 2014, deze is te bestellen in onze webshop. Je kunt voor het gemak ook abonnee worden zodat alle uitgaven voortaan op je deurmat belanden, waardoor je geen nummer meer hoeft te missen.