De Fuse is een kite die is ontwikkeld door de Amerikaan Ken Winner en wereldburger Sky Solbach. Ondanks het feit dat North volledig achter het gebruik van een vijfde lijn staat, is het merk overgegaan op de ontwikkeling van een vierlijns kite, vanwege vraag vanuit de markt. De Fuse heeft dezelfde ontwerpers als de Rebel en daarom ook dezelfde shape. Het verschil is echter dat de Rebel de vijfde lijn gebruikt en niet zonder deze lijn gevlogen kan worden. De Fuse is zowel op vijf als op vier lijnen te vliegen. Wie dus gecharmeerd is van de vliegeigenschappen van de Rebel, maar geen vijflijns kite wil kan nu voor de Fuse gaan. De kite kan nog steeds op een vijflijns set-up gevaren worden, maar dat hoeft niet. Volgens North is hun vijfdelijnsysteem het meest veilige systeem op de markt.

Tekst: Stefan van der Kamp

Voor wie
De Fuse heeft een onepumpsysteem en wordt op de markt wordt gezet als een eenvoudige wave- annex freerider. Binnen de collectie van North heeft deze kite de hoogste aspectratio, hoge en lange sprongen zijn daardoor mogelijk en ook upwind doet de Fuse, die de strijd moet aangaan met vierlijns sle-/bowkites, het goed. Ondanks dat dubbele katrollen voor een lichte stuurdruk zorgen, geven de stopperballen een direct stuurgevoel.

Techniek voor prestaties
De Fuse heeft twee katrollen op de bridle waardoor de kite weinig bardruk heeft en makkelijk te sturen is. Het doek is van nieuw materiaal gemaakt, luisterend naar merknaam Technoforce en heeft in plaats van een enkele ripstop ruit, dubbele ripstop ruiten. Mocht het doek scheuren, dan scheurt het minder snel door dan voorheen. De struts zijn 360 graden rondom aan de leading-edge gestikt, wat een sterke verbinding en een stijf profiel oplevert. Kwetsbare punten zoals naden op de leading-edge zijn verstevigd met kevlar/aramide patches. Ook is er op de kwetsbare punten van de kite veel gebruikt gemaakt van dacron. Op de Fuse zijn net als bij de Rebel ‘relaunch bungees’ op de achterlijnen te vinden. Deze zorgen dat de lijnen niet op de tip kunnen slaan en dat de kite makkelijk te starten is.

Wat als we de kite gebruiken waarvoor hij bedoeld is
Wie denkt dat de Italiaanse kust geen golven kent is er waarschijnlijk nooit geweest op een dag dat een koud front over Italië trekt. Vanuit het niets wordt het zonnige strandplaatsje bij het pittoreske Vieste in Oost-Italië aangevallen door een woeste kolkende massa water. Een kakofonie aan golfgeweld dat boven de mast van de windsurfzeilen uitstijgt zorgt ervoor dat het strand volledig verdwijnt. De wind tikt in een enkele vlaag de vijftig knopen aan en de enige local die zich met een kite het op water waagt wordt na een kitecrash tegen een strandhuis aangesmeten (en heeft wonderbaarlijk genoeg niks). Wellicht niet de ideale dag dus om de Fuse te testen. Maar zodra het eb is komen de windstoten niet meer boven de veertig knopen. De golven in dus. De kite stuurt ondanks de lichte bardruk direct en verliest zijn kracht zodra de bar weg wordt geduwd. Zowel powered als depowered is de kite goed met één hand te bedienen. Na een poosje in de golven te hebben gespeeld is het tijd om de lijnen van de kite slap te laten hangen. Met een noodgang vaar ik downwind een golf af richting mijn kite, die laag boven het water hangt. De Fuse valt op zijn leading-edge in het water en wordt opgegeten door een golf. Dan komt het voordeel van de vierlijns kite naar voren, want de Fuse gaat enkele keren over de kop in een golf en is daarna weer goed te herstarten, zonder vijfde lijn die om de leading-edge heen is geslagen. Ondanks de lichte bardruk voelt de kite direct aan en stuurt direct met een korte draaicirkel. De lift is te vergelijken met die van de Rebel. Geen agressieve lift, maar een snelle weg omhoog met een lange zweeftijd. De Fuse wordt standaard geleverd met een vijfde lijn, maar deze heeft alleen een veiligheidsfunctie. De kite is ontwikkeld voor vier lijnen en de standaardsafety werkt via een pulley-systeem op de achterlijnen: de Fuse gaat op de rug gaat liggen zodra de safety getrokken wordt.

Bar & Safety
North komt in 2010 met de Thrust-bar, voorzien van de ‘Iron heart III’. De bar heeft een fijne grip. Een metalen kern is zo gevormd dat ook als de bar schuin gehouden wordt nog goed kan worden gestuurd. Tevens zorgt dit metalen hart voor minder slijtage aan het depowerkoord.
Terug van weggeweest is de swivel, die onder de bar zit en met de hand is te bedienen. Je kunt dus in het geval van gedraaide voorlijnen deze gemakkelijk terug draaien. Waar niet goed over na is gedacht is dat de bar op swivel klikt zodra uitgehaakt wordt, maar dat dit niet zorgt voor een chickenloop die goed gedraaid zit. Bij inhaken moet de chickenloop worden vastgepakt om goed in te haken. De vijfde lijn loopt door de kern van de chickenloop heen en heeft een bevestiging voor de safety, die op twee manieren kan worden gebruikt. Allereerst kan de leash direct vast worden gemaakt aan de vijfde lijn zodat op het moment dat de kite wordt ontkoppeld deze direct op de vijfde lijn zit. Ook kan de safety op ‘suicide-mode’ worden gezet, hetgeen beter is voor freestylers die niet willen hebben dat hun kite weg vliegt als ze een pass missen. De mate van stijfheid van de chickendick kan worden veranderd door hem strakker of losser te draaien. De safety van de bar is tezamen met die van F-One het enige veiligheidssysteem op de markt die de zogenoemde ‘French Norm Test’ heeft doorstaan. De lijnen van de bar zijn voorzien van een nieuwe coating die aantoonbaar slijtvaster is dan de 2009- lijnen. De safetyleash die bij de bar geleverd wordt heeft een neopreen sok over de bevestigingsclip. Deze voorkomt dat de leash in geval van nood onbedoeld achter een lijn kan blijven haken. (redactie: North heeft inmiddels een modificatie van de bar geadviseerd. Deze is te bekijken op Northkites.com)

Conclusie
Fan van de Rebel, maar niet van vijf lijnen? Dan is de Fuse een goed alternatief. De kite is op vier lijnen te vliegen en heeft vergelijkbare vliegeigenschappen als de Rebel. Zowel gedepowered als gepowered goed te sturen, met niet te veel bardruk. Met vier lijnen weet je zeker dat je geen vijfde lijn om de leading-edge heen krijgt als de kite door de golf wordt gepakt. North is van mening dat het veiliger is om de vijfde lijn op de kite te gebruiken voor de safety. Maar de echte golfrijder gooit een kite die door een reefbreak wordt gepakt gewoon weg.

Maten en prijs
Maat – Zonder bar – Met vierlijns bar

5       – € 869,-      – € 1228,-

7       – € 979,-      – € 1338,-

9       – € 1089,-     – € 1448,-

10     – € 1149,-     – € 1508,-

12     – € 1249,-     – € 1608,-

14     – € 1349,-     – € 1708,-

Meer informatie:
Kubus Sports bv 0031 35 695469 / www.northkites.com