Interviews

In gesprek met Raphael Salles

De ontwikkeling van kites is de laatste jaren in sneltreinvaart gegaan. De traditionele vierlijners liggen bij de meeste mensen nog vers in het geheugen, maar de ontwikkeling van de vijfde lijn en de bowkite hebben de Wipika Classic definitief naar de bezemkast verbannen. Ook in 2008 zijn de ontwikkelingen doorgegaan.
Naish kwam met de Sigma-shape, waarmee ze lieten zien dat er meer mogelijk is dan de boogvormige kites. F-One bracht de Bandit met de Delta-C-shape op de markt en claimde met dit nieuwe model dat relaunchen nog nooit zo makkelijk is geweest.
De nieuwe vormen en kenmerken van de huidige kites hebben ook gevolgen voor de eisen die gesteld worden aan boards. Shapers en designers hebben niet stilgezeten om de eigenschappen van hun boards af te stellen op de kites die gebruikt worden. Zo ook niet Raphael Salles, eigenaar en R&D-manager van F-One.
T E K S T:  T I B B E  B A K K E R   B E E L D : F – O N E


Achtergrond
Raphael Salles begon met windsurfen in 1976 en kwam voor het eerst in aanraking
met het ontwerpen van boards toen hij zich voorbereidde op de Windsurfing World Cup in 1985. Na tien jaar wedstrijden te hebben gevaren besloot hij zijn eigen boards te bouwen en richtte hij F-One op, genaamd naar het wedstrijdnummer dat hij in zijn windsurfzeil had staan.
In 1996 raakte Raphael Salles besmet met het kitesurfvirus en gebruikte al zijn windsurfervaring om ook kiteboards te gaan maken. De eerste productieboards die speciaal voor het kitesurfen waren gebouwd verschenen eind 1997 op de markt als F-One boards. Niet snel daarna verlegde hij de focus volledig naar het kitesurfen.

Dit jaar brengt F-One de Trax III uit. Is het een heel nieuw design of een nieuwe generatie van het bestaand ontwerp?
‘De Trax III is de derde generatie van de originele Trax maar met een geheel nieuw design. Het is een combinatie van een grote single concave met daarin een channel. Ons doel was een board op de markt te brengen dat goed presteert onder allerlei condities en verder ook zeer geschikt is voor weinig wind. Comfort en gemak waren belangrijke uitgangspunten. De nieuwe kites zoals de F-One Bandit hebben de manier waarop we boards gebruiken veranderd. Gevolg daarvan is dat de nieuwe generatie kites vraagt om een nieuwe generatie boards. Net als met auto’s: als je de motor verandert, moet je het hele bodywork ook veranderen.’

Kan je dit verder toelichten?
‘De nieuwe kites met veel depowermogelijkheid zorgen voor het afvloeien van teveel kracht, dus het is niet langer nodig dit met je board te regelen. Het was gebruikelijk om boards te maken die je goed kon aankanten, zodat je als kiter de kracht van de kite kon controleren. Maar met de nieuwe kites is dit niet meer nodig.’

Waarin onderscheidt dit board zich van de concurrenten?
‘We maken kiteboards sinds 1996, dus we hebben erg veel ervaring. Onze technologie heeft zich bewezen door de sterke boards die lang meegaan en shapes met de juiste flex. Het meest opvallend zijn de ‘full wood core’ (houten kern) en de snowboardtechnologie die we hebben gebruikt sinds 2003. Het was een lastige opgave om single concave en channels te bouwen in een houten kern omdat deze niet erg dik is en hout niet een materiaal is dat je in een mal kan gieten en makkelijk kan bewerken. We zijn verhuisd naar een nieuwe fabriek en de techniek daar stelt ons in staat om via CNC (computer numerical control, een freesmachine aangestuurd door een computerprogramma) concave en channel in de kern aan te brengen. Gecombineerd met de nieuwe platinum pads is de Trax III een doorbraak in kiteboardtechnologie te noemen.’

Voor welke condities is dit board ontworpen?
‘De Trax III is een board dat veel condities aankan, van acht tot veertig knopen. Net als de nieuwe generatie kites, die ook breder inzetbaar zijn dan de voorgaande modellen. Het geheim voor die brede inzetbaarheid met veel comfort zijn de flex en respons van het board. We hebben verschillende prototypes gebruikt in alle mogelijke condities, om zo de beste eigenschappen samen te nemen. Meestal testten we ze zelfs buiten de bedoelde condities, in extreme omstandigheden, om er zeker van te zijn dat ze voor hun categorie geschikt zijn.’

Hoeveel prototypes worden er gemaakt voordat het eindproduct bereikt wordt?
‘Dat ligt tussen de tien en vijftien boards.’

 

Hebben jullie bij het bouwen van de boards andere materialen gebruikt
dan gebruikelijk is? Anders gesteld, heeft de nieuwe generatie kites ook
gezorgd voor nieuwe materialen bij het bouwen van boards?
‘Niet echt. Het belangrijkste is de combinatie en ervaringen die we hebben met het produceren van boards met flex op de juiste plaatsen. Helaas, de vliegtuigindustrie heeft alle carbon gebruikt! Het is moeilijk om dat nu te vinden en het is duurder dan ooit. We hebben ook nieuwe pads gemaakt van een materiaal dat makkelijk te bewerken is, waardoor we veel vrijheid hebben in het designen. Bovendien bestaan de pads uit materiaal met twee verschillende dichtheden, zodat zowel grote als kleine klappen op een goede manier opgevangen worden.
Merkt elke kiteboarder het verschil tussen de nieuwe generatie boards en de oude of kan je met je Bandit-Delta-C-shape of Sigma-shape ook prima uit de voeten op een klassieke twintip?
Uiteraard vaart een ouder board ook vaak goed. Maar ontwikkelingen van materiaal zijn vrijwel altijd verbeteringen. Van freeride tot freestyle, alle rijders in alle soorten condities zullen meer plezier hebben aan de Trax III. Ze zullen verbaasd staan hoeveel smoother dit board vaart. Het board werkt daarnaast ook beter in de golven dan de vorige generatie twintips, maar uiteraard hebben we andere boards in ons assortiment die beter zijn voor golfrijden, omdat ze speciaal hiervoor ontworpen zijn.’

Boarddesign in een notendop:
Als het gaat over ontwerpen en shapen van kiteboards zijn een aantal begrippen van belang. Hierbij de definities en eigenschappen van de belangrijkste termen:

 

Concaaf: Een ander woord voor bodemvorm. Er bestaan verschillende soorten concaaf, zoals single concaaf, double concaaf en v-bottom. Een single concaaf is een vorm waarbij een lichtelijk holle vorm in de lengterichting is aangebracht.

Rocker: Dit verwijst naar de bolling in de lengtelijn van het board. Veel rocker zorgt dat minder oppervlakte van het board in contact staat met het water en dat gaat meestal ten koste van de snelheid, maar komt ten goede aan de
beweeglijkheid, bijvoorbeeld tijdens het golfrijden.

Channel: Channels zijn geulen of kanalen in de onderkant van een board die worden aangebracht om de stroming van het water te reguleren tijdens het varen. Meestal worden channels aangebracht om voor meer snelheid te zorgen.

Rail: De rail is de zijkant van een kiteboard en kan verschillende vormen aannemen. Vooral bij dikkere boards, zoals golfsurfboards, is er veel variatie in vormen van de zijkanten. Scherpe rails happen makkelijk in het water, terwijl ronde rails vergevingsgezinder zijn. De twintips zijn meestal voorzien van een scherpe zijkant zodat je makkelijk

kan ‘edgen’ of aankanten en zo controle kan houden over de kracht van de kite.

Flex: Hierbij gaat het om de ‘flexibiliteit’ van het board, oftewel in hoeverre het
board buigzaam is en op welke plaatsen dit gebeurt. Het buigen van het board
beinvloedt de rockerlijn, omdat deze tijdens het varen steeds verandert. De
juiste flex op de juiste plaats is dus cruciaal voor een goed presterend board.

 


Access kiteboard magazine – Abonnee worden