Deze tutorial is niet voor alle halfzachte kites geschikt. Heb je net je vlieger op het dak van een strandtent geparkeerd en zit er een groot gat in? Misschien is het dan handiger deze in te leveren bij de lokale reparateur. We focussen ons hier op kleine gaatjes ontstaan door schelpjes, je krolse kat die je tas voor krabpaal aanzag of een vriend(in) die wil dat je wat vaker thuis op de bank zit.

Benodigde ingrediënten

Wat heb je nodig om op het strand je kite te kunnen plakken? Allereerst een plaksetje. De meeste kites worden met transparante stickers geleverd die van hetzelfde materiaal als de bladders zijn gemaakt. Koester ze en bescherm ze met je leven. Ga nooit zonder de deur uit! Dan is er nog een essentieel stukje gereedschap om het lek te vinden: een plantenspuit met zeepwater. Als laatst kan het handig zijn een bar met lijnen mee te nemen, maar de kans is vrij groot dat je die al bij je hebt. Oké, we gaan aan de slag!

Zoek een plek op waar je enigszins zand- en windvrij aan je kite kan werken. Strandtenten zijn over het algemeen minder blij als je dit bij hen binnen doet maar een parkeerplaats werkt vaak prima. Pomp de kite hard op en leg deze neer zoals je altijd doet. Is het gat zo groot dat de kite niet hard wil blijven? Vraag dan hulp en kijk eens goed naar alle ventielen en de slangetjes van het onepump-systeem. Spuit vervolgens het zeepwater met de plantenspuit op de buitenkant van de leading edge en daarna op de struts. Op de plek waar het lek zit zal je ineens veel bellen zien verschijnen. Zelfs het kleinste lek kan je zo simpel opsporen zonder ook maar iets aan je kite te hoeven doen of je leading edge eruit te hoeven halen. Ideaal om niet alleen te achterhalen waar op de leading edge het lek zit maar vooral ook om te checken of het niet aan een ventiel of slangetje ligt. Scheelt je een hoop extra werk!

Help, mijn kite is lek 2

Eruit met die bladder!

Oké, we weten waar het lek zit. Nu komt het lastige gedeelte en dat is de leading edge uit de vlieger krijgen. Als het lek vlakbij een ventiel van een strut zit of bij het uiteinde van de leading edge heb je mazzel. Is dit niet het geval dan kan je beter huiswaarts gaan want dan zal je de gehele leading edge uit de vlieger moeten halen. Niet echt iets wat je op een parkeerplaats wil doen. Zit het lek vlakbij een strut? Begin dan met de slangetjes van het onepumpsysteem los te maken. Vervolgens trek je de leading edge aan het ventiel door het ventielgat rustig uit de vlieger. Als het lek aan het einde van de leading edge zit, kan je er iets makkelijker bij door het uiteinde van de leading edge open te maken. Je komt hier vaak redelijk makkelijk bij door de klittenbandsluiting aan de binnenkant van de leading edge ter hoogte van de wingtip open te maken. Let er wel op dat je deze precies hetzelfde terug vouwt als je klaar bent!

Help, mijn kite is lek 3

Lekker blijven plakken

Als het goed is weet je waar je moet zoeken en is het lek snel gevonden. Is het wat lastiger te vinden? Geen nood. Blaas zachtjes door het ventiel van het onepump-systeem het stukje bladder op terwijl je met je handen de uiteinden dicht knijpt. Zodra je het lek hebt gevonden maak je dat deel van de bladder droog en schoon met een alcoholdoekje – deze zit vaak in het plaksetje. Vervolgens schuur je de bladder rondom het lek licht op en maak je het nog een keer schoon. Breng het plakkertje uit de plakset op het lek aan en druk het nog een keer stevig aan. Probeer de plakker zonder vouwen aan te brengen. Als je lek vlakbij een lasnaad van de bladder zit is het nogal een sinecure om dit netjes te doen, dus neem je tijd. Je bent al ver gekomen.

Zit alles op z’n plaats en heb je er vertrouwen in? Stop dan voorzichtig de bladder terug in de vlieger en druk het ventiel weer terug in het ventielgat. Plaats het slangetje weer op het ventiel en als je eraan gedacht hebt, doe er een nieuwe tiewrap om. Of als je de leading edge open hebt gemaakt, vouw je deze weer terug en sluit het klittenband. Pomp de kite weer op en spuit voor de zekerheid nog een keer zeepwater op de plek waar het lek zat. Als het goed is zal je geen belletje meer zien en mag je jezelf een high five geven.

Help, mijn kite is lek 5

Strut! Een lek in m’n strut

Lekke struts zijn iets lastiger op de parkeerplaats te plakken, maar het is zeker niet onmogelijk. Als het goed is heb je door het zeepwater kunnen zien of er een lek in je strut zit of in je leading edge. Om een lekke strut- bladder te repareren zit er vaak niets anders op dan deze er volledig uit te halen. Maak het onepump-systeem los en knoop ene lijntje vast aan het ventiel. Dit deel van het proces is erg belangrijk omdat je anders moeilijk de bladder weer terug in de strut krijgt. Maak de klittenbandsluiting aan het einde van de strut open en trek voorzichtig de bladder uit de strut en zorgt ervoor dat het lijntje wat je aan het ventiel vast hebt geknoopt meekomt. Zodra je de bladder uit de strut hebt, kan je aan de slag. Blaas met je mond zacht de bladder op, maar overdrijf niet. Spuit wat zeepwater op de bladder als je het lek niet kan vinden. Gevonden? Mooi! Herhaal dan de stappen om het lek te plakken zoals hierboven beschreven. Is het lek eenmaal gedicht dan komt het moeilijkste gedeelte en dat is het goed terugstoppen van de bladder.

Stop het begin van de bladder terug in de strut en trek rustig aan het lijntje wat door de strut naar het ventielgat loopt. Dit vraagt wat geduld en precisie, dus neem je tijd. Sluit het slangetje van het onepump-systeem weer aan en breng een nieuwe tie-wrap aan. Vergeet vooral niet het uiteinde van de bladder weer in de strut te vouwen en deze met het klittenband af te sluiten! Je zal niet de eerste zijn die vervolgens de achterkant van z’n strut eruit blaast tijdens het oppompen.

Dit artikel is afkomstig uit de Access #5 van 2016. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van Kitesurfen word dan abonnee