Alweer de negende versie van de Ozone Edge. Deze race-kite zie je veel wedstr den winnen t dens World Cup-races, maar het is meer dan alleen een snelle kite: ook airtime liefhebbers kunnen de Edge al jaren waarderen. De Oz- zies hebben voor 2017 de hele kite opnieuw onderzocht en aangepakt.

Op de kant

Het is meteen duidelijk dat we met een high as- pect ratio-kite te maken hebben. De Edge heeft een lange, vlakke leading edge. De boog van de LE (leading edge) heeft minder C-vorm. De kite heeft korte dunne struts en puntige wintips. High aspect ratio-kites vliegen meer vooraan in je windvenster (zorgen voor meer upwind po- tentieel) en hebben een groter effectief opper- vlak (het stuk aan de bovenkant van de kite ach- ter de LE). En dat betekent dat dit soort kites meer power en lift per vierkante meter hebben dan kites met een minder effectief oppervlak. In feite is bijvoorbeeld een 9m2 high aspect ratio kite qua effectief oppervlak vergelijkbaar met ongeveer een 10m2 ‘normale’ kite.

De bar en de tas hebben we in Access nummer 4 van 2016 al behandeld. In het kort: de bar is recht toe rechtaan en werkt prima. Klein minpuntje: het in elkaar klikken van de safety-release gaat niet zo eenvoudig, vooral niet als je in het water ligt, maar met een beetje oefenen is het goed te doen. De 2017 Contact-bar heeft nieuwe, min- der rekbare SK99 Dyneema-lijnen meegekregen. Hierdoor reageert de kite sneller op stuurimpul- sen en rekken/krimpen de lijnen vrijwel niet na verloop van tijd. De achterlijnen zijn van 1.1mm naar 0,9mm gegaan, maar hebben nog steeds dezelfde trekkracht van 300 kilo. De voorlijnen zijn net zo dik gebleven met 500 kilo trekkracht, maar hebben wel 15% meer breekkracht. Bij de tas hebben ze de vakken in de tas voor de bar weggehaald. Hierdoor kon de tas namelijk niet helemaal worden opengelegd. Nu dus wel. Ver- der is het extra zakje van de buitenkant naar de binnenkant verhuisd.

De afwerking van Ozone is een van de beste uit de markt. Zo zijn de naden gestikt, gevouwen en weer gestikt. De trailing edge is versterkt met licht, sterk en rekvrij Dyneema-draad. Alle processen in de fabriek worden dubbel gecon- troleerd. En het doek wat de (eigen) fabriek bin- nenkomt wordt zelfs voor een lichtbak gehangen en visueel gecontroleerd op foutjes. Ozone ge- bruikt geen verstevigingen op de leading edge met schuim of iets dergelijks, maar alleen verste- vigingen van sterk en duurzaam doek met een hoge schuurbestendigheid. Ozone noemt deze Scuff Pads. Deze stukken zijn vlak en beïnvloe- den zo de aerodynamica niet. Ozone maakt de bladders zelf. Deze hebben een dubbele laag op plekken die meer kracht te verduren krijgen.

De Edge V9 maakt gebruik van zogenaamde cur- ved struts (gebogen struts op de LE). Hierdoor behoudt het doek een constantere spanning en vorm tijdens het varen. Met als resultaat een vloeiendere beweging van de kite met minder onverwachte trekbeweging van de bar. De Edge heeft een paar zachte latten om de stabiliteit van het achterlijk te verbeteren. In de bridle gebruikt Ozone geen pulleys (katrollen): hierdoor reageert de kite directer. Verder zijn de lijnen in de bridle van licht, duurzaam en rekvrij kevlar gemaakt. Hierdoor zijn ze 50% dunner, wat de aerodynami- ca weer ten goede komt.

Op het water

Versie negen van de Edge is minder racy ge- worden en meer freeride. Is dat slecht? Nee want de kite is hierdoor eenvoudiger te varen. Dat komt de funfactor in ieder geval ten goede. Nog steeds kun je er retehoog en ver mee sprin- gen, maar de afzet is makkelijker geworden. Je timing hoeft minder exact te zijn. De kite trekt je vanwege de geleidelijke pull, niet meer zo bruut van het water. Normaal is met name de airtime met een high aspect ratio kite heel lang, maar met de Edge kun je ook nog eens hoog. Bij het landen kun je nog prima een downloopje maken om soepel te landen. Maar het hoeft niet, want de Edge zet je sowieso zacht neer, tenzij je de bar te ver van je af doet. De kite reageert erg precies op de positie van de bar: een paar cen- timeter van je af / naar je toe en hij depowert / powert behoorlijk. Maar als je gewend bent aan het enigszins on/off gevoel kun je de wereld aan. De drukopbouw is mooi lineair.

De Edge reageert super snel. Je kunt hem echt de bocht ‘omhoeken’. De trekkracht is dan lekker voor- spelbaar lineair. Ook jne eigenschappen voor het golfrijden, al is de kite er niet echt voor bedoeld. Wel heeft de kite iets de neiging om naar het water te zakken met weinig spanning op de lijnen, maar als je hem een beetje actief hoog houdt lukt het prima. Ook tijdens het heen en weer varen zit ie het liefst iets lager dan de gemiddelde kite, op een uurtje of 10 in je windvenster. Om snel te varen en upwind te gaan is dat ook de beste positie. En snel, dat is de Edge. Kleine tip: ga wel eerst even een stukje ruim om die snelheid op te bouwen, daar- na kun je ook op volle snelheid upwind. Deze high aspect ratio-kites moeten een goede beginsnel- heid hebben om sneller te gaan. Daarna ga je al- leen maar sneller en sneller en sneller. Je moet ze krachtig en actief vliegen. Upwind varen gaat daar- na vanzelf omdat de kite vooraan in je windvenster zit. En dit is ook de reden dat de kite goed te hou- den valt als de wind toeneemt. Bij elke windvlaag gaat ie automatisch meer naar voren in het wind- venster om te depoweren. Harde wind en overpo- wered varen is daardoor geen enkel probleem.

De Egde doet het ook goed in het onderste bereik. Bij lichtweer moet je hem wel wat meer in beweging houden in vergelijk met een echte lichtweer-kite (daarvoor heeft Ozone de Zephyr), maar z’n zeer goede upwind-eigenschappen zijn ook belangrijke lichtweer-eigenschappen. An- ders kom je niet terug waar je begonnen bent. De herstartbaarheid is prima, al zal je als begin- ner / gevorderde wel wat ervaring moeten heb- ben voor een snelle herstart vanuit het water. Dit komt door het vlakkere pro el, korte struts en smalle wingtips van dit soort high performance/ high aspect ratio kites.

Ons oordeel was snel geveld: wil je hard en hoog gaan, dan is dit jouw kite. Powerkiters, hoogvlie- gers en speedfreaks zullen aan de Edge een hele goede bondgenoot hebben. Dit is in feite wat heel veel kiteboarders het meeste doen. Riders die van een softere, meer vergevingsgezinde, meer horizontale pull bij loops en zeer makkelij- ke herstartbare kite houden, kunnen misschien beter verder kijken. Tenzij ze zichzelf een nieuwe, actievere vaarstijl willen aanmeten.


Deze review is afkomstig uit Access #2 van 2017. Altijd op de hoogte zijn van de laatste updates? Volg ons dan ook op Facebook. Met een abonnement op Access ben je altijd op de hoogte van de vetste trips, de beste spots en de nieuwste gear!