Volgens Airush is de Union de nieuwe benchmark in de kitemarkt: geschikt voor gevorderde tot expert-kiters die op zoek zijn naar een veelzijdige kite. De kite verenigt namelijk de freestyle-eigenschappen van de Airush Razor met de wave-eigenschappen van de Airush Wave en het freeride-karakter van de Airush Lithium. Is Airush geslaagd in haar missie een all-in-one kite te maken?

Op de kant

Bij het uitrollen van de kite valt direct het Load Frame op. Een soort spinnenweb dat zich over het Technoforce D2-doek verspreidt. Dit web fungeert als frame en zorgt ervoor dat de krachten die op de grote vlakken van het doek komen netjes verspreid worden over de gehele kite. Grote impact op een specifieke plek, zoals bijvoorbeeld bij een crash, wordt op die manier door de hele kite geabsorbeerd, waardoor de kite niet zo snel kapot zal scheuren.

Het uit Dyneema bestaande frame (licht en sterk), dat ook langs de trailing- en leadingedge loopt, zorgt voor een stijver geheel zodat de kite sneller zou moeten reageren. De kite heeft kevlar op kritieke plekken om schuren en slijten van het doek tegen te gaan. Dit (vaak in kogelvrije vesten gebruikte) materiaal is extreem licht én sterk. Als ventiel gebruikt Airush een Boston-ventiel met twee in elkaar draaibare doppen (waarvan de bovenste het ventiel bevat). Dankzij de grote opening pomp je de kite met een Airush-pomp, die tevens een grote opening heeft, extra snel op. Andere pompen passen ook op dit ventiel. Het one-pumpsysteem van Airush maakt vanaf dit jaar gebruik van dikkere en sterkere verbindingsbuisjes met een grotere diameter die de leading- edge met de struts verbinden. Dit bevordert niet alleen het opblazen en leeglopen, maar voorkomt eveneens het dubbelvouwen van deze buisjes.

We gebruiken de Airush Core-bar bij deze kite. Deze bar is in vier breedtes in te stellen: van 45 cm naar 52 cm en met de hulpstukken nog eens van 55 cm naar 62 cm. Voor deze 10m2-kite gebruiken we geen hulpstukken. De bar wordt geleverd met 21-meter-lijnen plus 3-meter-extensies. Met één simpele ingreep is de lengte aan te passen van 24 naar 21 meter. Vanwege de dunne diameter vergt het weinig moeite om de bar goed vast te houden. We vragen ons, bij langdurig gebruik, wel af of de push pins voor de hulpstukken en het in- of uitschuiven van deze verlengstukken goed samen gaat met zand en zout. De tijd zal het leren.

Bij het aansluiten van de stuur- en powerlijnen valt op dat de aansluiting vrijwel niet fout kan gaan. Er staat namelijk heel duidelijk omschreven op welke gemonteerde lusjes je welke lijn op die positie moet aansluiten. Cook proof!

Aangekomen bij de bridle zien we dat Airush de set-up van de aan de kite gemonteerde lijnen korter heeft gemaakt dan voorheen, 10% wel te verstaan. Deze aanpassing zou moeten zorgen voor een hogere draaisnelheid en betere performance van de kite. Bijkomend voordeel is dat dit ook zorgt voor een groter depower- bereik. De bridle maakt gebruik van vier pulleys. Deze katrollen zijn gemaakt van het Zytel- materiaal; dit is een soort nylon dat goed tegen schuren en zware impact kan. De katrol is getest op een kracht van 550 kg en is speciaal ontwikkeld voor de hele reeks Airush-kites.

Op alle Airush-kites met bridles is de bardruk zelf af te stellen met een eenvoudige aanpassing op de leading edge. Er zijn twee standen mogelijk: low en medium barpressure.

Op de wingtips is de bardruk nog eens te tunen; met de aansluiting naar ‘high’ neemt de bardruk toe en de draaisnelheid af. De bardruk neemt af en draaisnelheid neemt toe als je de aansluiting naar ‘low’ schuift. Er zijn ook selfrescue handles op de wingtips aangebracht.

Op het water

Bij het oplaten van de kite valt het reactievermogen direct op. Door de stijfheid van het Load Frame reageert de kite inderdaad heel direct op bewegingen van de bar. De vlieger genereert daarbij snel kracht terwijl de bardruk laag blijft. Eenmaal op het water geeft de kite precies aan waar hij vliegt en hoeft die niet in de gaten gehouden te worden. De kite gedraagt zich fijn en voorspelbaar, de snelheid is volgens verwachting en bij het springen reageert de kite snel. De hangtime is bovendien prima te noemen. Je hebt in ieder geval genoeg tijd om je board-off’s te perfectioneren. Het is sowieso een fijne, vergevingsgezinde kite om progressie te boeken en nieuwe trucs te leren. We hebben daarbij op geen enkel moment last gehad van backstall, ook niet met wind rond de 10 knopen. Over de herstartbaarheid waren we eveneens te spreken: bij genoeg wind herstart de kite normaal.

Op het surfboard reageert de kite naar wens. Al surfend drift de vlieger (bij genoeg side shore- wind) redelijk en in de bottumturn draait de kite snel om zijn wingtip. Tot zover zit het wel goed met de veelzijdigheid van de Union.

Het windbereik van de vlieger is groter dan we hadden verwacht, zeker bij weinig wind genereert de vlieger al vrij snel kracht, maar ook door die ingekorte bridle is de depower-range groot. Tijdens het varen is het power- en depower-systeem eenvoudig te bedienen: met relatief weinig kracht kan de rode strap aangetrokken worden voor depoweren en de blauwe strap om de power terug te brengen. Easy does it.

Door het Boston-ventiel en de grote leidingen naar de struts is de kite weer snel leeggelopen en kan de vlieger opgevouwen en opgeborgen worden in de goed verzorgde tas. De tas heeft aan de buitenkant bevestigingsmogelijkheden voor pomp en bar. De rits zit aan de voorkant om de vlieger er als een opgevouwen pakketje in te leggen.

Conclusie: de Union is een allemansvriend. Vooral freeriders met een hang naar golfrijden kunnen er hun hart aan ophalen, maar ook gevorderde freestylers kunnen er mee uit de voeten. De Union is een goed uitgebalanceerde vlieger die binnen een groot windbereik netjes doet wat hem gevraagd wordt. Of het Load Frame na jaren intensief gebruik en het stijf houden van de vorm, ook de duurzaamheid van de kite bevordert moet nog blijken. We houden je op de hoogte.


Deze review is afkomstig uit Access #2 van 2017. Altijd op de hoogte zijn van de laatste updates? Volg ons dan ook op Facebook. Met een abonnement op Access ben je altijd op de hoogte van de vetste trips, de beste spots en de nieuwste gear!