22-01-2013 - Kitesurfen, Nieuws

Bandit Six raphael salles over verfijning en finesses

F-One nodigde ons dit jaar uit in Zuid-Frankrijk in het prachtige natuurreservaat Camargue. Dit is de plek waar het hoofdkantoor van F-One zit en waar veel prototypes getest worden. We kwamen daar niet alleen voor de kites en de boards, maar Raphael wilde ons ook zijn nieuwe hoofdkantoor laten zien. Een indrukwekkend gebouw wat nog indrukwekkender wordt als je binnenkomt. Het is tot in de puntjes verzorgd met een strakke en moderne inrichting die doet denken aan een Apple Store. Hier en daar staat een palmboom die een surf feeling geven. Alle producten worden mooi gepresenteerd en aan de wand hangen ingelijste foto’s met legendarische momenten. Dat er net verhuisd was is nog duidelijk zichtbaar. In een reusachtige loods achter het kantoor ligt tussen de prototype kites en boards nog wat oud promotiemateriaal van de Bandit 1. Het doet mij even beseffen wat er in de tussentijd allemaal veranderd is. Ik weet nog goed hoe mijn eerste Bandit, gitzwart als een eigenaardig object door de lucht vloog. Een nieuwe vorm die de kitewereld wakker schudde en door veel merken gekopieerd werd. Bovendien kwamen ze met één kite die in te zetten was voor alle disciplines. Een concept dat werkt, dat hebben ze inmiddels wel waar gemaakt. Of dit vijf generaties later nog steeds het geval is?

Woord: Ydwer van der Heide, Beeld: Rou Chater & Ydwer van der Heide

Nog steeds komt F-One met één type kite op de markt, namelijk de Bandit 6. Het is een duidelijke standpunt dat als we Raphael Salles zo horen praten niet snel gaat veranderen. En ze hebben laten zien dat het concept werkt. De afgelopen zes jaar hebben ze de kite steeds weer op verschillende vlakken weten te verbeteren zonder in te hoeven leveren op goede eigenschappen. De Bandit 5 was vorig jaar voor veel mensen nagenoeg perfect. Wat konden ze dan nu nog verbeteren? “Het gaat om de details, de kleine finesses, dingen die je misschien niet eens ziet” geeft Raphael aan tijdens zijn presentatie. Ik vraag me daarom ook af of de nieuwste generatie nog beter is geworden dan zijn voorganger.

Belangrijke aspecten die Raphael aan wilde pakken waren net als vorig jaar het verbeteren van de windrange. Meer stabiliteit en controle zodat je met harde wind zelfverzekerd het water op gaat. Bij het golfrijden zien we dat strapless steeds populairder wordt, je hebt hiervoor een subtiele power nodig. Het tweede punt was het gevoel van een lichtere kite te genereren. Niet door de materialen te veranderen, maar het dynamische gewicht. Hij is dus niet lichter, maar tijdens het vliegen voelt het alsof de Bandit afgelopen jaar een strak dieet heeft gevolgd. Vooral de grote maten voelen veel lichter aan. Het derde aspect was het bargevoel. Perfecte controle als je de bar aantrekt tijdens een sprong of als je de bar van je afduwt tijdens het golfrijden. “We hebben weinig commentaar gehad op de Bandit 5, daarom hebben we meer gekeken naar gevoelsmatige veranderen, geen verandering die je uit de computer laat rollen.” Het is duidelijk dat het een lastige opgave was, maar zonder voorgaande versies hadden ze nooit een Bandit 6 kunnen maken. “Het is ons doel om iedere kiter van elk niveau de mogelijkheid te bieden zijn grenzen te kunnen verleggen. Dat kan met de Bandit”.

Ook de freestylers worden zeker niet vergeten. De power die gegenereerd wordt is erg constant. Als je Bandit met de clamcleat eenmaal gefinetuned hebt kun je met een kleine speelruimte op de bar de power goed doceren. “We houden de prestaties tijdens uitgehaakt varen goed in de gaten”. Standaard heeft de Bandit 23m lijnen maar ze presteren ook prima met kortere. Voor de fotoshoot werden zelfs 12m lijnen gebruikt voor radicale kiteloops.

Op de dag dat we in Zuid Frankrijk aankomen worden we gelijk verrast met een stevige wind waardoor we gelijk met de kleinere maten het water op kunnen. Echt testen is er vandaag niet bij, maar het geeft je gelijk een goede indruk hoe de kite in zulke omstandigheden presteert. Als we de kite oppompen en omdraaien merk je gelijk dat het profiel lekker stijf is. Ondanks dat de wind vlagerig is blijft de Bandit 6 op twaalf uur verdacht rustig in het windvenster staan en heb ik niet echt het gevoel dat ik voor de veiligheid zo snel mogelijk het water op moet gaan.

Harde wind en kleinere maten
Ik had nou niet verwacht dat de Bandit voor geen meter zou varen. Slechter dan de 5 kon hij toch niet zijn, anders had F-One hem niet op de markt gebracht. Ik had mezelf dan ook voorgenomen een goede vergelijking te maken met beide kites zodat kon voelen wat de verschillen eigenlijk waren. De eerste dag zat dat er niet in ik kan met zekerheid zeggen dat de 6, 7 en 8 meter erg goed presteren en je ook bij het varen in heftige omstandigheden veel comfort bieden. Kiteloopen doen de kleine maten allemaal er goed. Ze hebben een lekkere constante pull door de hele loop en zorgen voor een mooie zachte landing. Tijdens het springen blijf je lang zweven en ga je lekker hoog. Ook met de kleinere maten hou je druk tijdens de gehele sprong zodat je netjes kunt landen.

Bandit 5 versus Bandit 6
De volgende dag waait het wat minder hard en heb ik zowel een Bandit 5 als een Bandit 6 weten te bemachtigen. Ik wil precies voelen wat de verschillen zijn en kijken of dat wat er in de brochure staat ook echt klopt. Een aantal keer verwissel ik van kite en bestudeer ik ze nauwkeurig als andere mensen er mee varen. Wat me direct opvalt is dat de Bandit 6 een stuk rustiger in de lucht staat. Ook zie ik toevallig nog wat oudere Bandits varen en het verschil wordt echt heel duidelijk. Dit voel je terug in de bar. Het vaart heel comfortabel en je hoeft eigenlijk niet hard te werken. Als je met de Bandit 5 vaart is het een fijne kite, maar als je dan de 6 pakt merk je dat hij minder naar het midden van het windvenster trekt. Eerst dacht ik dat de 5 meer power had, maar uiteindelijk merkte ik dat ik minder snel upwind kon varen. Is de Bandit 5 dan echt zo’n trekzak? Nee, het is een hele fijne kite en je merkt het verschil pas als je ze echt naast elkaar legt. Wel ben ik van mening dat je het verschil aan het einde van een sessie kunt merken in je lichaam. De Bandit 6 put je minder uit.

De bar is gemaakt uit één stuk aluminium wat zorgt voor een stijf geheel met als resultaat een directe respons. De safety is ongewijzigd gebleven met klittenband. Er zijn altijd voor en nadelen te vinden, maar het werkt verder prima. Wel geeft Raphel aan dat ze bezig zijn met een nieuw systeem. Maar dat wordt pas geïntroduceerd als het echt beter werkt dan wat er nu op de markt is. Wel zit er een nieuwe ‘donkey-dick’ aan die wat steviger is, wat makkelijker roteert en aangepast kan worden in lengte.

Beide kites zijn goed, maar met de Bandit 6 vaar je duidelijk met meer comfort en hoef je zelf minder hard te werken. Het voelt allemaal net even wat fijner aan. Tijdens het varen heb ik het gevoel gehad dat ik niet met de kite bezig was en dat ik meer tijd had om te genieten van het varen.

Trax: All-round en high performance
Net als de voorgaande jaren is de Trax bij de twintip het paradepaardje van F-One. Een wood core belegd met carbon zorgt voor een uitgebalanceerde mix van gewicht, stijfheid en flex. Alhoewel het vooral een freestyleboard is, kun je hem in veel verschillende omstandigheden inzetten. Het board biedt veel vaarcomfort en heeft een goede response. Omdat binnen het freestylen steeds meer rijders opzoek zijn naar een wijder board heeft F-One dit jaar een extra breed 42cm model toegevoegd. De Trax is net als vorig jaar ook in een lightwind versie te verkrijgen.

Afmetingen:
132 x 39 / 134 x 40 / 136 x 41 / 138 x 42 / 140 x 45 LW

Acid: Meer rocker voor de new school
De Acid is het board voor de freestylers van tegenwoordig. Door een ander soort hout in de core te gebruiken is het board bestand tegen meer impact. Als je van lage technische freestyle tricks houdt of boots op je board wilt schroeven, dan is de Acid het board. De shape van de onderkant van het board is aangepast om meer snelheid te kunnen controleren. Met behoorlijk wat rocker voelt het board levendig en speels aan. Ook voor de Acid wordt dit jaar een 42cm model toegevoegd aan de collectie. De 127 x 37 heeft meer flex gekregen voor de kleinere rijders en vrouwen.

Afmetingen:127 x 37 / 130 x 39 / 132 x 40.5 / 134 x 42

Surf Signature: Volledige controle
Vorig jaar werd de Surf Signature geïntroduceerd met een nieuw concept. Een deck met concaaf geeft je een dunner board met een normale rail. Hierdoor krijg je meer controle zonder dat je het surfgevoel verliest. Doordat het board platter was kon voor de voorste voet een dikkere pad worden gebruikt voor extra vaarcomfort. Nou hadden we in Frankrijk niet echte golven maar zo nu en dan kwam er een kleine windswell door. Je merkt gelijk dat de Signature makkelijk door de chop heen snijdt en minder stuitert dan andere boards. Je hebt niet echt het gevoel dat je met een surfboard aan het varen bent. Je merkt het ook bij het carven waarbij je veel controle houdt. Een mooi surfboard die naar mijn idee erg geschikt is voor Nederlandse condities. De 5’10” heeft een rondere nose en tail gekregen waardoor hij wat levendiger wordt. De outline is het zelfde gebleven, hierdoor lever je niet in op controle.

Afmetingen: 5’10” / 6’0”

Fish: Weinig wind en kleine golven
Als het bijna niet waait is de fish toch wel een leuk board om mee te spelen. Je kan hier al heel snel mee varen en je gaat zonder veel moeite upwind. Met de extra grote maat die er dit jaar bij zit lijkt het bijna een fun raceboard.

Afmetingen: 5’4” / 5’6” / 5’10”

Surf 5’11”: Kiten in de golven nog toegankelijker
Het doel was een surfboard die het mogelijk maakt om deze discipline nog toegankelijker te maken. Met een bamboe bovendeck en iets meer volume dan de full bamboe boards een ideale manier om met strapless surfen te beginnen of nieuwe tricks te leren.

Afmeting: 5’11”

 van