Om de levensduur van je kite te verlengen is het niet alleen van belang dat je harde crashes en aanvaringen met bomen, hekken en andere kiters vermijdt. Kitereparateur Paul Torensma ziet dagelijks welke vervelende gevolgen achterstallig onderhoud voor je vlieger kan hebben en deelt zijn belangrijkste onderhoudstips.

De vlieger

onderhoudkite3Eenmaal in de lucht staar je waarschijnlijk de hele sessie lang naar je kite, doe je dat op het strand ook wel eens? We raden je aan om minstens eens per vijf sessies je vlieger goed na te lopen, zodat je slijtage en kleine beschadigingen tijdig in de smiezen hebt. Kijk daarbij goed naar het dacron op de leading- en trailing edge en controleer deze op slijtage en loslatende stiksels. Een loslatend stiksel kan eenvoudig worden gestikt en een slijtplek kan vaak goedkoop worden verstevigd. Door deze kleine plekjes op tijd aan te pakken voorkom je dat de leading edge open knalt. Let met name op schuurplekken op de wingtips en de bridle-bevestigingspunten.

Kijk naast het dacron ook naar het spinnakerdoek. Door het doek tegen het licht in te houden spot je de kleine scheurtjes, beschadigingen en losse stiksels het snelst. Vooral bij de leading edge kunnen door schelpjes of losliggende troep kleine scheurtjes ontstaan. Door dergelijke kleine beschadigingen goedkoop en bijna onzichtbaar te laten repareren voorkom je dat het hele doek bij de spanning van een grote crash doorscheurt. Is het doek van je kite (ooit) gerepareerd met Tear-Aid of niet vastgestikt spinnaker-tape? Controleer dan regelmatig of de patch nog goed vast zit.

Wanneer je katrollen (pulleys) op je bridles hebt zitten, kun je deze regelmatig inspuiten met siliconenspray, daarmee voorkom je dat de pulley vast komt te zitten en het koord van de bridle slijt. Mocht de pulley door zand of roest vast zitten of versleten zijn, dan kun je deze eenvoudig vervangen. Kijk meteen ook naar het koord en de aanknopingspunten van de bridles: dit koord is gemakkelijk te vervangen en je voorkomt vervelende situaties met gebroken bridles op het water.

Controleer of de rits in het midden van de leading edge goed weggewerkt is in de rits-pocket. Een rits kan door slijtage beschadigingen veroorzaken op het doek. Beoordeel tot slot de rubberen slangetjes van je one-pump-systeem op uitdroging en behandel deze regelmatig met siliconenspray.

De bar

Omwille van je eigen veiligheid wil je zeker weten dat je bar en lijnen in goede conditie verkeren, een geknapte lijn levert nu eenmaal vervelende en gevaarlijke situaties op. Loop je lijnen daarom rustig na. Mochten ze beginnen te pluizen, dan kun je ze behandelen met bijenwas. Zijn de lijnen zwaar gerafeld of zit er een knoopje in, dan is het tijd de lijn te vervangen.

Beoordeel ook of je depowerlijn niet te hard slijt. Het gat in de bar waar je depowerlijn door heen loopt kan scherpe braampjes hebben waardoor de lijn wel erg snel slijt. Met een schuurpapiertje schuur je kleine braampjes eenvoudig weg. Ook zonder braampjes slijt je depowerkoord: om deze slijtage te beperken kun je de lijn invetten met bijenwas, paraffi ne of surfwax. Wanneer je depowerlijn te ver slijt kun je deze eenvoudig (laten) vervangen, zodat de veiligheid van je sessie er niet onder komt te lijden. Nu je je hele kite en bar op slijtage en beschadigingen hebt nagelopen is het interessant om je te realiseren waardoor slijtage, het oprekken en dunner worden van het doek en uitdroging ontstaan.

onderhoudkite1

Transport

Zo is het namelijk een bijzonder slecht idee om je kite in een warme auto achter te laten. In de kofferbak wordt het snel 60 graden wanneer het buiten warm is. Sommige bladders kunnen hier niet goed tegen. De lijm die gebruikt wordt om de ventielen te monteren wordt weer vloeibaar bij hoge temperaturen waardoor ventielen beginnen te lekken. Staat er toch wind op die lekker warme dag? Pomp je kite dan ’s ochtends niet te hard op: de warmte zorgt ervoor dat de koude lucht in de bladder uitzet waardoor deze mogelijk ontploft.

Gebruik je kitetas tijdens transport, je hebt hem immers niet voor niets. Een vin of een scherp randje aan je board maakt zo een scheurtje in je doek. Pomp bovendien je kite pas op op het strand. Het mooie groene grasveldje om de hoek heeft wellicht een grote aantrekkingskracht, maar de paaltjes en andere scherpe voorwerpen onderweg naar het strand zorgen voor minuscule beschadigingen.

Pompen

Rol je kite eerst volledig uit voor je deze oppompt. Zo voorkom je dat je bladder gedraaid in de kite komt te zitten. Mocht dit toch gebeuren dan zie je dit vaak nog op tijd voor je verdere schade aan de bladder toebrengt. Check voor het oppompen van je kite of alle ventielen goed zitten. Soms schiet een ventiel naar binnen toe. Pomp je dan toch door? Dan zal de bladder op deze plek uitzetten en ontploffen.

Vaak is je one-pump-systeem gemonteerd met tiewraps. Deze zijn meestal netjes afgewerkt met sokjes van neopreen of een ander zacht materiaal. Controleer of dit bij jouw kite ook het geval is, aangezien ze erg scherp kunnen zijn en tegen het doek aan kunnen drukken. Bij het oprollen van de kite is het belangrijk dat je dit niet te strak doet. One-pump-ventielen kunnen onder spanning komen te staan en zullen uiteindelijk gaan lekken of scheuren.

Maak de slang van je pomp los wanneer je de pomp opbergt. Zo voorkom je dat er een vouw in de slang komt die uiteindelijk resulteert in een lekke pomp. Maak enkele keren per jaar de schacht van je pomp schoon en behandel deze met siliconenspray. Zo blijft je pomp licht pompen.

Zand

Spinnakerdoek kan bijzonder slecht tegen het schurende effect van zand. Laat daarom je kite niet op het strand liggen als je niet vaart of een lange pauze neemt. Langs stuivend zand schuurt de coating van je kite af en de trailing edge kan beschadigen door het klapperen in de wind. Maak bovendien gebruik van zandzakjes om je kite te verzwaren als deze op het strand ligt. Dit voorkomt mogelijk een vin van je board in je kite of scherpe schelpen en stukjes glas op je kite.

Begint je doek zacht te worden en kraakt het niet meer? Dan is de coating versleten. Verleng de levensduur van je kite door deze te behandelen met een doekbeschermingsproduct. Let wel goed op! Sommige coatings zijn niet geschikt voor het spinnaker-doek waarvan je kite gemaakt is, test altijd een klein stukje voor je de gehele kite behandelt.

onderhoudkite2

Water en zout

Crash je tijdens je sessie je kite in de golven? Zorg er dan voor dat er zo min mogelijk spanning op de lijnen staat en zwem met de kite mee als deze gegrepen wordt door een golf. Lukt dit niet? Laat de hele kite dan gaan en hoop op het beste!

Komt er per ongeluk water in je bladder, bijvoorbeeld wanneer het defl ate-ventiel openspringt bij een crash, laat het water er dan zo snel mogelijk uitlopen door de wingtips op te tillen en het water via het defl ate-ventiel te laten ontsnappen. Gebeurt dit met zout water, spoel de bladder dan na met zoet water. Ingedroogd zout kan de bladder van binnenuit beschadigen omdat zoutkristallen erg scherp kunnen zijn.

Spoel na je sessie je bar, trapeze, wetsuit en andere neopreen accessoires af met zoet water. Zo voorkom je dat zout kan kristalliseren en je spullen kan aantasten of uitdrogen. Zout tast de coating van je lijnen aan en dat wil je natuurlijk voorkomen. Ruim je kite na je sessie ook liever niet nat op. Als het natte doek niet voldoende kan ademen komt het vaak genoeg voor dat je ‘het weer’ (lelijke vlekken) in je kite krijgt. Bovendien gaat je kite er erg onaangenaam van ruiken.

Voor je eigen veiligheid Controleer voor de veiligheid regelmatig (het liefst voor elke sessie) je quickrelease-systeem. Zand en corrosie kunnen er namelijk voor zorgen dat het systeem niet meer soepel open gaat. Beoordeel ook of de haken van je safety leash niet lam geworden zijn. Als de veer in de haak slap wordt, loop je het risico dat je leash losschiet tijdens het varen. Kijk of de release op je safety leash goed open gaat. Maar hij mag natuurlijk ook niet vanzelf open glijden.

Over de auteur

Paul Torensma is sinds twee jaar werkzaam voor Kitecare.nl. Zijn passie voor de kitesport was de drijfveer om voor Kitecare te gaan werken. Wat begon als bijbaantje als kitereparateur is nu een fulltime managementfunctie geworden. ‘Kitecare is voor mij een grote leerschool over materiaal, reparatietechnieken en het bedenken van nieuwe oplossingen.’ Meer leren over kiteonderhoud, reparaties of heb je een vraag? Je kunt Paul bereiken via info@kitecare.nl of 070-3220540.

Dit artikel is afkomstig uit de Access #1 van 2015. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van Kitesurfen word dan abonnee!