Denk aan de scène van Jurassic Park waarbij ze met een helikopter komen aanvliegen boven het eiland. Groene bergen lopen uit in de lichtblauwe Indische Oceaan en rondom het eiland ligt een rif dat het land beschermd tegen de monsters van de Indische Oceaan. Le Morne op Mauritius lijkt rechtstreeks uit deze film te komen. Alleen zitten de monsters hier niet op het land, maar in de zee. Met onheilspellende namen als Chamo en One Eye. Onze strijdwapens bestaan uit de nieuwe collectie van F-One. Deze krijgen we te zien als we op Mauritius aankomen. We komen in een grote zaal waarvan de grond volledig bezaait ligt met boards en kites. Het is alsof je een speelgoedkamer voor volwassenen binnen komt. De volledige line up van de sups staat uitgestald langs de muur. Er staat een tas voor ons klaar met Manera Magic Wax voor op pads, zonnebrand en een Manera poncho van bamboevezels met onze namen er op. Op de grond liggen de nieuwe surfboards en twintips en in de hoek staat een honderdtal tassen met alle maten Bandit 7. Dit is een droom voor elke kiteboarder. Dit lijken geschikte wapens om de monsters te lijf te gaan.

Monster3

Uiltje knappen en het Manera Exo harnas

Nadat we voorzien zijn van een Mitu Monteiro surfboard, en een Bandit 7 is het tijd om ons klaar te maken om het water op te gaan. Maar niet voordat we een Manera Exo harnas in ontvangst hebben genomen. Het unieke van dit harnas is dat het een extern skelet heeft met een hexagonale structuur die rondom is vastgemaakt aan de straps en de spreaderbar. Gebouwd met gevarieerde stijfheid zorgt de buitenkant voor de support van de rug. Het voordeel voor de rijder is dat alle schuimlagen tussen het frame en je rug zitten waardoor het comfort van het harnas optimaal is en je ook met veelvuldig varen geen last hebt van drukpunten. De kracht komt namelijk op het externe skelet te staan en wordt gelijkmatig over de rug verdeeld.

monster 4

Monster 5

 

 

 

 

 

 

Breek het huis af en bouw het opnieuw op. De nieuwe Bandit 7

Raphael Salles, de eigenaar van F-One legt uit hoe het komt dat de Bandit 7 dit jaar zo veel vertrouwen geeft dat je er monsters mee te lijf kan gaan. De Bandit 7 is volledig opnieuw opgebouwd. Geen enkele bouwsteen is op zijn plek gebleven met het aantrekken van de nieuwe designer Robert Graham. Hij heeft tien jaar ervaring in de paraglide- en kitewereld en heeft dit gebruikt om de kite op vele punten te verbeteren door hem vanaf scratch opnieuw op te bouwen. Het resultaat is indrukwekkend. Zodra ik de kite in de lucht heb merk ik dat deze zeer stabiel is geworden. Er zitten geen parasitaire bewegingen in de vlieger en het bargevoel is duidelijker geworden. De directheid waarmee de vlieger stuurt is buitengewoon. Elke barbeweging is een beweging van de kite. De kracht kan optimaal benut worden tijdens het varen. De laterale tractie is namelijk significant afgenomen zonder in te boeten aan de beschikbare kracht die de vlieger herbergt. Dit betekent dat je minder downwind wordt geduwd en beter hoogte kan varen. Tevens heb je meer controle over het board om te carven en aan te kanten op je twintip. Je komt makkelijker op een hoge snelheid en dit is minder vermoeiend voor je benen. Dit wordt meteen duidelijk op de twintip als ik een sprong inzet. Ik kan makkelijk upwind edgen en een sprong inzetten zonder van mijn rail te worden getrokken. Meteen ga ik verticaal de lucht in. Een hoogte die ik niet verwacht van een kite met een dergelijk diep profiel. Ook voor de freestylers is dit goed nieuws. Uitgehaakt varen is makkelijker geworden omdat je minder snel over je rail wordt getrokken en makkelijk kan poppen.

Om deze significante verbeteringen te bewerkstelligen heeft F-One het doek een upgrade gegeven naar dubbel ripstop Technoforce van Tejin. Dit nieuwe materiaal zorgt meteen voor nieuwe vliegeigenschappen en een compleet nieuw ontwerp was dan ook de enige optie voor de Bandit 7. Het doek is veel stijver, duurzamer, zorgt er voor dat de kite meer rigide is, klappert minder en heeft meer high end.monsters 41

De Bandit 7 heeft een subliem bargevoel met niet teveel en niet te weinig bardruk. Een langverwachte upgrade is de komst van een push away quickrelease. Deze heeft een minimum aan bewegende onderdelen en is eenvoudig weer te sluiten als je op het water je release hebt getrokken. De kite is comfortabel om te varen en de high end is verbluffend. Als ik met de 9 vaar, die overigens zeer snel en precies stuurt kan ik de kite tot diep in de windkracht 6 op mijn surfboard blijven varen. Terwijl ik in Nederland dan vaak al op een 5 meter ben overgestapt. Ook gedepowered blijft de kite goed te sturen en blijft netjes in de lucht staan.

Een revolutie in het strapless varen met de Mitu Pro

Het meest in het oog springende surfboard uit de nieuwe collectie is een nieuw board: het Mitu Monteiro Pro Model. Het is voor het eerst dat F-One een pro model in de boardlijn opneemt. Raphael Salles heeft gewacht tot een rijder zich ook in het ontwerpproces zou mengen en dat heeft Mitu Monteiro gedaan. Voor wie Mitu niet kennen: hij is onderdeel van de elite die een revolutie in het strapless varen op een surfboard teweeg hebben gebracht. En dit board gaat zeker weten nog veel meer rijders strapless op een board krijgen. Mitu heeft altijd langere boards gevaren, maar in het pro model is afgeweken van die trend. Het board heeft een compacte outline, waardoor je minder lengte nodig hebt voor de stabiliteit. Het onderdek is geshaped met een diepe single concaaf tot aan de drie trustervinnen waarmee je vroeg kan planeren en de chop absorbeert. Dit board heeft een steviger constructie dan ooit. Het surfboard is voorzien van vier lagen glas en een dubbele laag bamboe onder het bovendek. Op het onderdek zitten twee lagen glas en nog een extra laag bamboe. De kern is van EPS foam core en een extra laag glas is op de rail aangebracht om het board daar te versterken. Het bovendek is geïnspireerd door de welbekende heel dense: na een aantal sessies zie je in een surfboard vaak de voeten staan. Dit werd door Mitu als fijn ervaren, omdat hij hierdoor meer grip op zijn board heeft. Hieruit is het zogeheten camel deck geboren. Een bolling in het midden van het dek met tussen de bolling en de rail een verlaging. Hier past de hiel van de surfer mooi in en zorgt er voor dat het midden van je voet support heeft. Het board heeft een swallowtail en kan door de compacte shape minimaal een maat kleiner gevaren worden. Met het Mitu model wordt het voor elk niveau toegankelijk om snel progressie te maken met strapless varen. Of je nou op vlak water vaart of met het board de golven in wil. De lol en de vrijheid van strapless varen ervaar je met de Mitu Pro vanaf de eerste meters. Met de nieuwe Manera extra sticky wax kan iedereen zich een Mitu wanen. Uniek van de wax is dat je deze direct op de pad kan aanbrengen. Het strapless rijden wordt hierdoor kinderspel omdat het board aan je voeten blijft plakken.monsters 777

Het tweede model is de Signature serie. Dit board heeft dezelfde volledige bamboeconstructie als de Mitu Pro. De 6’0 van de Signature serie heeft ook een compactere shape gekregen. Toch is deze quad een stuk smaller dan de Mitu serie. Dit board is dus makkelijker om van rail naar rail te brengen en is de betere keuze als je houdt van flink gepowered varen. Tevens is dit board de ideale keuze voor rijders die met straps willen varen. De rail is net als bij de Mitu lijn verstevigd met een extra glaslaag.

Net als vorig jaar zit de 5’11 thruster ook in de lijn van de surfboards. Deze heeft ook een bamboe constructie, maar alleen op het bovendek. Het onderdek is voorzien van glas. Door zijn shape en volume is het een makkelijk board om strapless op te leren varen en door het weghalen van de bamboe is het board ook een stuk goedkoper.

Normaal vaar ik nooit met leash vanwege het extra veiligheidsgevaar, maar nu is zonder leash varen geen optie. Het rif is een halve kilometer uit de kust en als je je board in de golf kwijt raakt neemt deze je board mee tot in de lagoon en moet je dus een halve kilometer terug bodydraggen. Bij de eerste set die binnen komt rollen beginnen mijn knieën te knikken en wil ik eigenlijk direct weer omdraaien om terug te gaan naar de kant. De deining komt al boven mijn hoofd uit en ik wil niet weten tot hoeveel meter dat wordt opgestuwd als het rif eenmaal is bereikt. Dan begint de eerste golf links van mij te breken en ik zie Eddy Lansink van een enorme roller af komen glijden. De golf loopt minder snel dan ik had verwacht en ik kan nog op mijn gemak over het ongebroken gedeelte heen varen. Waar de golven binnen komen is er net als bij het surfen een soort line-up. Met dat verschil dat iedereen continue heen en weer vaart wachtend op sets. Je pikt je golf in de set en vaart vervolgens mee met deze golf. De kiter die het dichtst bij de peak mee vaart op een golf heeft het recht op de golf. En dan moet je vervolgens ook volledig toegewijd voor de golf gaan. Mijn eerste golf met de Signature is meteen een hoge. Ik vaar toeside mee met de golf en zie rechts van mij het oog van Manawa ontstaan. Onder mij heeft de deining ook het rif bereikt en het water veranderd in een schans. Op de Signature race ik naar beneden en merk tot mijn geruststelling dat de golf wel hoog en steil is maar niet heel snel loopt waardoor ik hem goed bij kan houden. Ondertussen schreeuwt Eddy dat we meteen One Eye in zijn nek gaan kietelen en gaat er als een raket vandoor. Ik wil hem nog na schreeuwen dat ik daar vandaag nog niet klaar voor ben, maar hij is al vertrokken. In de verte zie ik angstvallig hoge rollers in barrels uiteenspatten op het rif. Dit is teveel voor vandaag.

monster 6

Vertrouwen opbouwen

One Eye is een gevaarlijke golf door de enorme snelheid waarmee deze op ondiep rif breekt. Toch heb ik het idee dat ik ondertussen het niveau heb bereikt dat ik deze golf kan berijden. Ik heb mij de afgelopen jaren volledig toegelegd op golfrijden en golven tot vijf meter hoog gesurfd. Door het ervaren van de stabiliteit en de snelle reactietijd van de de Bandit 7 en het stabiele Mitu board heb ik in ieder geval producten waar ik meteen vertrouwen door krijg. One Eye is deze dag echter nog hoger dan gisteren en tikt minimaal de zeven meter aan. Suzanne Kuiper en Eddy Lansink zijn de dag ervoor ook op One Eye wezen varen en het hele F-One team vertrekt weer richting de fameuze golf. Ik doe een schietgebed voor vertrouwen en bescherming, doe mijn leash om en ga met een Mitu surfboard 5’10 richting Little Reef. Hier breken vriendelijke golven van twee a drie meter met niet al te veel snelheid. Dit voelt vertrouwd. Ik ga een stapje verder en vaar uit naar Manawa. De golven zijn nog net zo hoog als gisteren, maar wel een stuk cleaner. Hier krijg ik mijn zelfvertrouwen terug en het lukt me om de golven bij de pocket te varen. Dit is mijn gebedsverhoring. Ik heb mijn zelfvertrouwen terug en vaar richting One Eye. Hier vaart de volledige F-One crew al in de line up. Ik ben nog steeds gespannen en de huizenhoge sets maken die spanning niet minder. Als er op een gegeven moment een kleinere set binnen komt ga ik er voor. One Eye is een alles of niks golf. Zodra je voor een golf gaat is er geen escape meer. Ik moet op volle snelheid meevaren om de golf bij te kunnen houden. De adrenaline giert door mijn lichaam als ik het water voor mij omhoog gezogen zie worden en zich tot een muur vormt. Achter mij verschijnt het oog van de draak en het lijkt of dit oog mij wil verslinden. Gelukkig geeft de Bandit 7 genoeg kracht en stabiliteit om mijn snelheid te behouden en ik race langs de omkrullende lip. Wat een enorme uitdaging. Eddy en Suzanne gaan er ook vol voor en aan het einde van de dag zien we op de foto’s hoe hoog het eigenlijk die dag was.

monsters 888

Helical rail in de Trax en de Acid

Na de reefbreaks is het tijd om met minder angst voor monsters te varen en de twintips te testen. Ook daar heeft het team van F-One niet stil gezeten. Van oorsprong is Raphael Salles een boardbouwer en dat zie je terug in de nieuwe ontwikkelingen van de twintips. Dit jaar heeft F-One een mijlpaal bereikt door het introduceren van een nieuwe rail. De zogeheten helical rail is in het midden dun en scherp, loopt vervolgens door in een omgedraaide dikke rail en komt aan het einde uit in een dunne rail. De rail is verwerkt in de Trax en de Acid en zorgt voor een lijst aan verbeterpunten. Bij de voeten is de rail dik en inverted waardoor je een gedegen ondersteuning hebt, een stabielere koers vaart en verbeterde verticale lift krijgt. Een bijkomend voordeel is dat de spray niet meer in je ogen en tegen je voeten komt. Bram van Blokland heeft de oude en de nieuwe Trax tegen elkaar gevaren en ervoer een wereld van verschil qua stabiliteit. Op het middengedeelte van het board is de rail dun en scherp waardoor je makkelijk grip krijgt in het water om te edgen voor een sprong of om een freestyletrick in te zetten. Op de tip van het board krijgt deze weer zijn originele dunne vorm voor grip tijdens het afzetten of landen. Het landen van tricks of sprongen is comfortabeler geworden met deze rail.

 

Monsters36

Monsters35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De shape van de Trax is totaal vernieuwd. F-One is overgestapt op een nieuwe fabriek en heeft de kans aangegrepen om gehele twintiplijn opnieuw te ontwerpen. De Trax is de freestyle twintip die wordt uitgebracht in twee uitvoeringen: de fiberglass en carbon versie. Een soepel varend board met een buitengewone drive dat vroeg planeert en dit jaar in zijn upwind performance vooruit is gegaan. De carbon versie bestaat uit een topsheet, volledige laag bi-axiale carbon, fiberglass, verstevigingen onder de voetbanden, een dubbel carbon kruis om de twist in het board vast te zetten voor betere pop en een driedimensionale kern van hout met ABS rail en ABS blok voor de inserts. Beide Trax versies hebben een dubbel carbon kruis. De Carbon versie heeft echter nog een extra laag carbon in plaats van fiberglass waardoor het board lichter is en sneller terugschiet naar zijn oorspronkelijk vorm als je popt. De concaaf in het board gecombineerd met de channel zorgt er voor dat je eerder kan varen en beter upwind vaart. Tevens absorbeert de concaaf chop en verbeterd de grip op het water. Het deck van het board heeft een driedimensionale shape met toenemende flex naar de tips voor maximale pop en comfort. De Trax is opgebouwd met een rockerlijn van drie secties. Het middengedeelte is vlak om met minder wind te kunnen varen, zeker in combinatie met de channel in het board. De uiteindes van het board hebben meer rocker om door ruige omstandigheden op zee heen te komen.

De Acid is er in vier uitvoeringen. De HRD versie met carbon kruis, de HRD carbon versie met extra laag carbon, de Girls uitvoering met carbon kruis en de Next generation uitvoering toegewijd aan de jongere rijders. De Acid is het board voor de nieuwe generatie rijders die houden van radicale actie, wakestyle en freestyle. De constructie is gelijk aan de Trax. De shape en rockerline zijn echter anders. De Acid is breder in de tips heeft een compacte shape met een rockerlijn van drie stappen. Het board heeft een buitengewone grip door de rechte outline en de centrale channel. De pop is door de brede tips maximaal en deze tips hebben extra flex. Een belangrijk voordeel ten opzichte van de Trax is dat de Acid meer rocker heeft naar de tips toe. Hierdoor zijn ook sketchy landingen op boots makkelijker te controleren. Ook met het uitgehaakt varen komt het voordeel van de shape tot zijn recht doordat je makkelijker je board draait voor bijvoorbeeld een surface pass.Tegenwoordig is met boots varen de trend in het wakestyle circuit. Voor deze rijders heeft F-One de Spicy ontwikkeld. Dit board is volledig toegewijd aan wakestyle en daar is de hele constructie op aangepast. Het board is voorzien van een topsheet, gedraaid glas, fiberglass verstevigingen onder de boots, een driedimensionale kern van foam en hout met rondom een ABS rail. De spicy heeft een dubbele concaaf voor extra grip op het water en een soepelere landing. De tips zijn in het midden verhoogd voor de channels, hierdoor ontstaat lokaal meer lift voor een betere pop en makkelijkere landing. Het board is toegewijd aan boots door de stijfheid en de radicale rockerlijn. Het board is voor de wakestylerijders die makkelijker willen aankanten en beter hun snelheid willen controleren.

Het laatste board in de twintiplijn is de Next. Dit board is gebouwd van topsheets, een sandwich van fiberglass en hout en heeft een ABS rail. De rockerlijn is een stuk vlakker waardoor je met de grote maat van dit board makkelijk hoogte kan lopen en met minder wind al kan varen. Door de ronde tips en de inverted rail is het board makkelijk om te controleren. Bijkomend voordeel is dat dit board een stuk goedkoper is.

monsters 555-4

Alle stijlen in één bij ons

Bij ons is de Trax de meest geliefde twintip. Het board gaat als een trein door de chop en spoort bijzonder goed. Of het nou door de helical rail komt of door de nieuwe channel: het board is een stuk verbeterd. De lagoon voor onze verblijfplek is redelijk choppy en ik ben verbaasd over het gemak waarmee dit board ook in de chop afzet om te springen. Als ik in het water ga liggen om foto’s te maken zie ik Eddy Lansink boven de berg van Le Morne een hoge skywalk board off uitvoeren. Rolf Kozian en Bram van Blokland hebben inmiddels de smaak van het strapless varen goed te pakken met het Mitu Pro Model. Ook Mitu zelf komt nog voorbijgevlogen langs mijn lens met zijn gestijlde strapless kiteloops afgewisseld door de freestylerijders die op de Acid hun handlepasses uitvoeren. Allemaal varen ze met de Bandit 7 en het nieuwe Manera Exo harnas. Eddy op een twintip, de freestylers met boots, weer een ander strapless. Het is een waar feest om iedereen bezig te zien en plezier te hebben en dat dit allemaal met één kite kan is een buitengewone prestatie van F-One.