MYSTIC CAR BAG
Dit is de ultieme accessoire, het succes gegarandeerde sint-, kerst- of verjaardags- cadeau. Deze water en vuildichte tas kan je achter in je auto plaatsen en je kan al je natte kite spullen er in stoppen zonder dat je auto vies of nat wordt. Je vouwt de bag in je kofferbak en beschermt daarmee niet alleen je board, maar ook de bekleding van je auto. Doordat de car bag om al je spullen heen gaat liggen je kites en boards voortaan ook uit het zicht als je je wagen wat verder van de spot parkeert. Uitgevou- wen kun je de car bag goed gebruiken om je comfortabel op om te kleden. Een zand en vochtvrije auto en gemakkelijk omkleden, daar zegt toch niemand nee tegen?
www.mysticboarding.com

Mystic Car Bag_tekst1

SONIC-FR
Opgepast, we hebben een nieuwe hoogvlieger in het racesegment! De Sonic-FR is Flysurfers nieuwste foilkite, die met de opkomst van het snowkiten en hydrofoilen tegemoet moet komen aan de hoge eisen van competitieve racekiters. De vlieger is specifiek gericht op racen, zowel op water, land en sneeuw. De vlieger stuurt sneller dan zijn voorgangers en heeft een breder inzetbereik. Dankzij de ‘Flat Winglet’ techno- logie is de aerodynamische drag geminimaliseerd en voor optimale prestaties kun je de Sonic-FR combineren met Flysurfers racebar met dunnere lijnen. Is de Sonic-FR dan alleen geschikt voor racers? Zeker niet! Van de eerste testrijders hebben we vernomen dat je met de Sonic-FR ook heerlijk kunt freeriden en dat de vlieger zich door zijn hoge boost en lange hangtime bij 6 tot 8 knopen al leent voor oldschool tricks.
www.flysurfer.com

Sonic-FR_tekst1

EVOlutie
De Evo van North Kiteboarding gaat inmiddels al een flink aantal jaren mee en dat is niet voor niks. Door de jaren heen wordt deze vlieger telkens geupdate zodat de kite beschikt over de nieuwste en lichtste materialen, zonder dat de vlieger aan gebruiksgemak en populariteit inlevert. De Evo is de meest veelzijdige kite van North, een vlieger die zich zowel voor de beginselen van freestyle, wave als gevorderde airstyle leent. Alle maten zijn gefinetuned voor een betere lift en meer upwind performance. De grotere maten (11 tot en met 14 meter) zijn grof onder handen genomen voor een beter bargevoel.
www.northkiteboarding.com

EVOlutie_tekst1

#TECH
Over dacron hebben we nog niet zo veel geschreven. Veel was er eigenlijk ook niet te melden, want het type dacron dat bij het vervaardigen van kites gebruikt wordt is doorgaans op alle vliegers hetzelfde. Core verandert de gang van zaken en brengt haar nieuwe vliegers met een nieuw – in Duitsland geproduceerd – type dacron uit: ExoTex. Dit eigen dacron wordt gemaakt door het bedrijf Dimension Polyant, een gerenommeerde zeilmakerij. De nieuwe asymetrische weving die bij ExoTex dacron wordt gebruikt verbetert de stijfheid zonder gewicht toe te voegen.

Dacron was eigenlijk nooit een ‘big deal’ bij kite constructie, deze kwam bij alle merken van dezelfde rol. Waarom tillen jullie zo zwaar aan het gebruik (en nu ook zelf vervaardigen) van dacron? We vragen het aan Daniela Kampa van Core.
“Wanneer we de prestaties en het comfort van een vlieger proberen te verbeteren dan nemen we alle details onder de loep en nemen we niets voor vanzelfsprekend aan. Niet alleen de shape van de vlieger wordt op alle mogelijke manieren gefi netuned, maar ook de lijnen en het doek. Daarom kwamen we twee jaar geleden ook met ons eigen driedubbele ripstop doek uit, als we denken dat er ergens verbetering uit kunnen halen en een materiaal is niet standaard beschikbaar, dan gaan we het zelf wel produceren.”

Hoe verandert de constructie door de toepassing van dit nieuwe dacron?
“We kunnen (met name bij de XR4, Impact en Section kites) de leading edge dunner maken, terwijl de vliegers door de toepassing van ExoTex een stijver frame hebben. Daardoor is de luchtweerstand minder groot en vliegen de kites sneller en gaan ze beter upwind. De grootste winst zien we bij de lift en hangtime van de XR4.”

Hoeveel dacron zit er eigenlijk in een kite verwerkt, in verhouding tot het normale ripstop doek? En wordt de kite nu ook duurder?
“Ripstop kun je zeer strak snijden en eigenlijk zuinig gebruiken, bij dacron ligt dat anders. Dacron wordt driedimensionaal rondom de struts gebruikt en daarom rijkelijk toegepast. De verhouding dacron/ripstop is bijna fifty-fifty. Voor ons eigen ExoTex dacron betalen we ongeveer dertig procent meer dan standaard dacron. Omdat het in Duitsland wordt geproduceerd zijn we niet zo afhankelijk van de hoge dollarkoers en hoeven we de prijs slechts marginaal te verhogen.”
www.corekites.com

#Tech_tekst1

PETER LYNN FURY
Access was bij het varen van de 2015 kites al lovend over de prestaties en ontwikkeling die de Peter Lynn Escape door heeft gemaakt. We zijn blij te zien dat dit jaar ook de Fury die fl inke update heeft ondergaan. De Peter Lynn Fury is voor dit jaar compleet herzien, de nieuwe Fury heeft een hoge aspect ratio en is gericht op freeride, big air en race. De nieuwe Fury heeft een korte toming, op de kleinere maten geen pulleys en draait een stuk sneller. De vlieger is lichter gemaakt en daarmee is het windbereik (met name in de low end) vergroot.
www.peterlynnkites.com

PeterLynnFury_2015

OZONE REO V3
Nu de meteorologische herfst is begonnen mogen we gelukkig ook weer over een woeste zee en heftige downwinders gaan dromen. Met een waveboard en de nieuwe Ozone Reo uiteraard. Deze nieuwe, derde uitvoering van de reeds bewezen Reo heeft hetzelfde design gehouden en is voorzien van frisse nieuwe kleuren. De bijbehorende Contact-Water Control bar is nu voorzien van zachte bareinden die helpen je surfboard tegen impact van de bar te beschermen. De Reo heeft een vloeiend depowerbereik en houdt bij alle windsterktes dezelfde bardruk en stuureigenschappen. De vlieger presteert ook uitgehaakt wanneer je hem mee de golven inneemt, wie de Reo goed trimt heeft een vlieger die ook uitgehaakt prachtig met je meedrift.
www.ozonekites.com

Ozone Reo V3_tekst1

NITRO CIRCUS
Onder leiding van Travis Pastrana, presenteert Nitro Circus Live, hun grootste show ooit met spectaculaire nieuwe creaties en verbazingwekkende stunts. Op zaterdag 20 februari 2016 is de bizarre entertainment show te zien in het GelreDome in Arnhem. Nitro Circus laatste creatie brengt het extreme sporten naar een heel nieuw niveau. De beste freestyle atleten in motorcross (FMX), BMX, skaten en nog veel meer extreme sportdisciplines, bundelen hun krachten samen voor een spectaculaire nieuwe show. Sommige tricks moet je echt alleen aan de pro’s over laten. Om de minder getalenteerden onder ons toch tegemoet te komen geeft Access Kiteboard Magazine twee vrijkaarten weg aan de grootste pechvogel die zijn (gips)foto instuurt. Check vliegensvlug onze website om mee te dingen voor deze kaarten voor Nitro Circus Live!
www.access.soulonline.nl

NitroCircus