Terwijl in Nederland de zomer toch echt aan zijn einde lijkt te komen en de eerste herfststormen zich ontwikkelen is de redactie tijdelijk naar een warmer oord verhuisd. Op Mauritius vindt momenteel namelijk een voorlichtingsbijeenkomst over de nieuwe collectie van F-One plaats, de 2016 Global Meeting. Verspreid over drie weken worden importeurs en journalisten van alle windstreken ingevlogen om productpresentaties bij te wonen en het nieuwste speelgoed te testen op de wateren van Le Morne. Access is er uiteraard bij om verslag te doen van deze meeting en als eerste het nieuwste materiaal te kunnen varen. 

 

Dit zijn de eerste impressies.

11949354_10153513549798847_4580304866596831940_n In een verduisterde vergaderzaal staat Raphäel Salles voor de afgevaardigde dealers van deze week. Met gesloten gordijnen en een spotlight op het podium heeft hij de volle aandacht van het publiek. Raphäel vertelt over de filosofie en het ontwikkelproces van de Bandit en de veranderingen die dit jaar zijn doorgevoerd.

 

10393841_10153682592035159_1960067945577302059_n Buiten is het namelijk stralend mooi weer. Voor de deur van het hotel ligt een idyllisch zandstrand met vlakwaterlagune en omsluitend rif. De zonsondergangen, die zijn ook niet verkeerd.

 

 

10659147_10153557723365539_8678387133067955565_n De volledige collectie boards ligt in veelvoud op het strand uitgestald. De pads en straps zijn reeds gemonteerd, klaar voor een testritje voor de deur.


10628215_10153511318413847_6067905786784264444_n

Opvallend zijn de toffe graphics van de boards dit jaar. Met een deels transparante topsheet komen details van de houten kern naar boven, gecombineerd met een strak, kleurig design. Rechts zie je de glasvezeluitvoering van de Acid, links de nieuwe Trax.

11947566_10153511318823847_5289951358726805341_n De grabhandles zijn aangepast. Dit jaar hebben ze een diepe inkeping voor je vingers en verschijnen ze in een blauw/transparant pvc, net als de baseplate van de vernieuwde pads. De pads en straps zijn dit jaar voorzien van een innovatief strapsysteem waarmee de positie van de straps verder naar voren of achter kunt zetten en ook de breedte aan de basis kunt bepalen.

12010599_10153563979320539_2314394478115820567_o (1) Uiteraard heeft F-One ook de nieuwe foil meegenomen. Momenteel is alleen de freeride foil in productie genomen en wordt er achter de schermen gewerkt aan een racevleugel die je op dezelfde schacht kunt monteren. Het assortiment aan foilboards loopt voor op het verder ontwikkelen van de hydrofoil, zo is er een Mitu waveboard dat je als freeride foilboard kunt inzetten, er is een freeride foilboard (de ‘Fortynine’) en een puur race foilboard (de ‘Fortyseven’). 

11036209_10153511318583847_2812868680718956843_n F-One heeft het afgelopen jaar veel geinvesteerd om een hydrofoil te ontwikkelen die misschien niet de gemakkelijkste foil is om te leren varen, maar wel veel doorgroeimogelijkheden biedt. Deze freeridefoil wordt stabieler ervaren omdat hij niet vibreert en hij hogere snelheden weet te behalen.

 

11958328_1095176093845532_8244093764579933990_o Dit is de afvaardiging van deze week. De groep kitefanaten bestaat uit Franse medewerkers van het bedrijf, ontwerpers, de internationale F-One teamrijders zoals Mitu Monteiro, Marie Switala, Antoine Fermon, Maxime Nocher en Romain Castel. Daarnaast zijn de grootste dealers uit Europa, Zuid-Afrika, China, Rusland en de VS vertegenwoordigd. Het stel wordt aangevuld door schrijvers van IKSurf, Kitesurf Magazine, The Kite Kiteboarder US en Access Kiteboard Magazine.

 

10987391_10153462289762741_7295142538288339571_n Dagelijks gaan zij het water op om te kijken hoe de nieuwe Signature of Mitu boards varen. Dat Mitu, Micka of Raphäel op zo’n board kan varen is natuurlijk vanzelfsprekend, maar hoe zijn de boards voor de gemiddelde kiter?

 

11958243_10153573110920539_5493212776803460435_o

De gemiddelde kiter blijkt nogal veel vertrouwen uit de boards te halen. Hier zie je de Israëliër Amir Avinoam die na het monteren van een paar straps meteen de golven van One Eye aandurft.

 

11949424_10155987433155655_4082025598434913798_n

 

De negende generatie Bandit is natuurlijk ook uitgebreid besproken en beproefd. De vlieger heeft dit jaar een aangepast profiel gekregen waardoor hij gedepowered minder stuurdruk heeft. Ook is het Dacron op de trailing edge vervangen door een dubbele laag Teijin doek, een constructie waarvan de testrijders vonden dat de vlieger door de toepassing van minder verschillende materialen stabieler vliegt. Overall zou de Bandit nu ook minder moeten kantelen wanneer je de bar van je af duwt.

11952001_10153462288257741_1691980541388765300_n (1) Uiteraard lagen ook van de Bandit alle maten reeds opgepompt op de testers te wachten.

 

11999730_449142778606086_6762168898443713141_o (1)Julien Salles was ook aanwezig om het publiek direct de nieuwste Manera assesoires te presenteren. De lijn bestaat dit jaar uit 3D ontworpen wetsuits, stoere trapezes en stijlvolle boardbags. Je gaat met name over de toepassing van 3D software bij het ontwerpen van wetsuits nog veel horen (en lezen) de komende tijd.

Schermafbeelding 2015-09-08 om 08.33.49-Bearbeitet_-001

Gelukkig mocht de hoofdredacteur af en toe ook het water op, haar verhaal lees je in de aankomende Access! (#4.2015)